درمان مناسب برای درد بین دو کتف چیست؟ (دارو، ورزش، ماساژ و …)

درد بین دو کتف می‌تواند گیج کننده باشد، چرا که علت‌های دقیق آن مشخص نیست. این علامت می‌تواند نشان دهنده چیزی مهم مانند ایست قلبی یا سرطان ریه یا مثلاً ناشی از وضعیت نادرست بدن هنگام خواب یا در محل کار باشد.

بسیاری دلایل احتمالی دیگر نیز برای این عارضه وجود دارد، از بیماری‌های دژنراتیو دیسک گرفته تا آرتریت، بیماری کیسه صفرا و حتی زونا. درد بین دو کتف نشانه چیست، پزشک چه سؤالاتی را می‌پرسد و چه آزمایش‌هایی را توصیه می‌کند؟

در صورتی که درد بین دو کتف دارید که بیش از چند روز به طول انجامیده، باید با پزشک تماس بگیرید، حتی اگر در واقع در فعالیتهایی شرکت کرده‌اید که گمان می‌کنید باعث ایجاد درد شما شده است.

اگر درد شما شدید است یا با علائم درد در قفسه سینه و تنگی نفس همراه است، یا در صورتی که احساس بدی دارید، فوراً با 115 یا پزشک خود تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی فیزیوتراپی برای درد بین دو کتف و یا برای رزرو نوبت در کلینیک توانبخشی امید، با شماره تلفن های 02188801800 تماس حاصل فرمایید.

علل درد بین دو کتف


درد بین دو کتف که به عنوان درد بین الکتفین نیز شناخته می‌شود، می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. برخی از علل عارضه درد بین دو کتف به شرح زیر است:

اضطراب

هنگامی که فرد دچار اضطراب یا سطح بالایی از استرس می‌شود، ماهیچه‌های بدن دچار تنش شده و در نتیجه سفتی و گرفتگی می‌شوند که می‌تواند منجر به درد بین دو کتف شود. حملات پانیک یا اضطراب شدید نه تنها از نظر روحی بلکه از نظر جسمی نیز بر فرد تأثیر می‌گذارد.

هنگامی که فرد مضطرب می‌شود، احساس سفتی یا احساس فشار در سینه که به سمت دو کتف ساطع می‌شود، طبیعی است. اضطراب می‌تواند نقش مهمی در ایجاد درد بین دو کتف و تنگی نفس داشته باشد. با این حال، در صورت احساس درد یا ناراحتی شدید، از پزشک کمک بگیرید.

آرتروز شانه

درد بین دو کتف همچنین نشان دهنده آرتروز شانه است. تجزیه تدریجی غضروف مفصلی و انحطاط و التهاب مفاصل، از جمله استخوان، می‌تواند منجر به آرتروز شود. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مبتلا به آرتروز هستند. این عارضه باعث می‌شود که مفاصل شما غیر قابل انعطاف شده و تحرک خود را از دست بدهند. بنابراین، هنگامی که فرد مبتلا به آرتروز حرکت می‌کند، باعث بین دو کتف و سایر مفاصل احساس درد می‌کند. همچنین، می‌تواند منجر به تورم مفصل شود.

علائم آرتروز در شانه ممکن است شامل محدودیت حرکت، از دست دادن تحرک و مشکل در هنگام تنفس باشد.

بلند کردن نادرست اجسام سنگین 

استفاده مکرر از ماهیچه‌های روتاتور کاف می‌تواند منجر به آرتروز و گرفتگی عضلات شود. بلند کردن اجسام سنگین با وضعیت نامناسب می‌تواند باعث آسیب به تاندون‌های روتاتور کاف شود. افرادی که اجسام سنگین را مرتباً بلند می‌کنند دچار پارگی ماهیچه‌ها و تاندون‌های اطراف تیغه شانه می‌شوند. وقتی چیزهای سنگین بلند می‌کنیم، ماهیچه‌های ما سفت می‌شوند. این ماهیچه‌های سفت ممکن است منجر به تنگی نفس یا مشکلات تنفسی نیز شوند.

علائمی که در اثر بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند منجر به درد بین دوکتف شود شامل سفتی مفاصل، احساس درد در هنگام باز کردن بازو، التهاب و درد شدید هنگام فشار آوردن روی ناحیه است.

رژیم غذایی نامناسب

داشتن رژیم غذایی نامناسب می‌تواند دلیل بزرگی برای درد بین دو کتف و تنگی نفس باشد. خوردن غذاهای چرب و پیاده‌روی نکردن کوتاه بعد از خوردن وعده‌های غذایی سنگین می‌تواند منجر به سوزش معده شود. سوزش معده به طور معمول به شکل احساس سوزش در ناحیه قفسه سینه، شکم یا در سراسر لوله مری احساس می‌شود. درد ناشی از سوزش معده شدید همچنین می‌تواند در بین دو کتف احساس شود.

افرادی که نمک زیاد مصرف می‌کنند نیز ممکن است در ناحیه شانه و سایر مفاصل بدن دچار درد شوند. به علاوه، ممکن است منجر به تنگی نفس نیز شود.

خوردن غذاهایی که حاوی مقدار زیادی قند هستند نیز می‌تواند التهاب ماهیچه‌ها و مفاصل را افزایش دهد.

اگر بدن شما در هضم غذا مشکل دارد یا غذا حاوی قند خون بالا است، به احتمال زیاد بین دو کتف خود احساس درد می‌کنید و تنگی نفس را تجربه خواهید کرد.

مشکلات قلبی

درد قفسه سینه یا ناراحتی ناشی از مشکلات قلبی (آنژین صدری) همچنین می‌تواند باعث ایجاد درد بین دو کتف، فک و گردن شود. اغلب، درد در پشت، بین دو کتف و فک مربوط به بیماری‌های قلبی است. بسیاری از افراد به عنوان علامت حمله قلبی بین دو کتف و تنگی نفس احساس درد می‌کنند. حمله قلبی می‌تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی ناشی از فشار یا فشار در ناحیه بالاتنه شود.

مشکلات قلبی و درد بین دو کتف

وضعیت نامناسب بدن

نشستن یا دراز کشیدن در وضعیت نامناسب برای مدت طولانی ممکن است منجر به آسیب ستون فقرات و تغییرات ساختاری شود که منجر به درد بین دو کتف می‌شود. قوز می‌تواند ظرفیت ریه ما را محدود کند. ظرفیت محدود ریه به این معنی است که بدن ما اکسیژن زیادی دریافت نمی‌کند و در نتیجه تنگی نفس ایجاد می‌شود. بنابراین، شکی نیست که وضعیت بد بدن نیز باعث ایجاد درد بین دو کتف و تنگی نفس می‌شود.

فتق دیسک

فتق دیسک بیماری‌ای است که ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قسمت بیرونی فیبروزی دیسک بین مهره‌ای دچار پارگی می‌شود و باعث فشار قسمت مرکزی نرم می‌شود. فتق شدید دیسک می‌تواند باعث ایجاد درد شدید بین دو کتف و گردن و بازوها شود و نفس عمیق کشیدن را دشوار می‌کند.

علائم فتق دیسک ممکن است شامل درد شدید یا کسل کننده در بالای بدن، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن و سوزش مانند درد و ناراحتی باشد.

علائم درد ناگهانی بین دو کتف


اگر درد ناگهانی بین دو کتف با علائم همراه باشد، می‌تواند به این معنا باشد که شما به یک بیماری جدی گرفتار هستید که نیاز به درمان فوری دارد. در صورت داشتن درد در بین دو کتف همراه با موارد زیر بلافاصله به دنبال اورژانس مراجعه کنید:

 

علائم درد بین دو کتف

  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • تعریق بیش از حد
  • درد، تورم یا قرمزی در پاها
  • سرفه خونی
  • تب
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم

انواع تشخیص برای درد بین دو کتف


پزشک با گرفتن شرح حال و انجام معاینه فیزیکی شروع می‌کند. بسیاری از علل درد بین دو کتف را می‌توان بر اساس سابقه شما تشخیص داد. پزشک یک معاینه فیزیکی دقیق انجام می‌دهد، با این حال مطالعات نشان می‌دهند که تشخیص علت درد بین دو کتف تنها بر اساس معاینه فیزیکی دشوار است. سایر آزمایشات و مطالعات تحقیقاتی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مطالعات رادیولوژیک: مطالعات رادیولوژیکی ممکن است شامل اشعه ایکس قفسه سینه، سی‌تی اسکن قفسه سینه یا سایر نواحی بدن، ام آر آی قفسه سینه یا نواحی دیگر و یا اسکن PET در صورت سابقه سرطان باشد. به خاطر داشته باشید که یک اشعه ایکس معمولی قفسه سینه ممکن است چند علت را از قلم بی‌اندازد و اشعه ایکس قفسه سینه تقریباً در یک نفر از بین هر چهار فرد مبتلا به سرطان ریه، طبیعی است.
  • آزمایشات قلب: در صورتی که پزشک به مشکلات قلبی مشکوک باشد، ممکن است آزمایش هایی مانند الکتروکاردیوگرام یا تست استرس توصیه شود. شایان ذکر است که درد قلبی، به ویژه در زنان، ممکن است فقط در بین دو کتف در نظر گرفته شود.
  • آزمایش شکم: ممکن است آزمایشاتی مانند آندوسکوپی فوقانی برای ارزیابی معده و روده کوچک انجام شود. در آندوسکوپی، دارویی برای شما تجویز می‌شود و لوله‌ای از طریق دهان شما وارد مری و معده می‌شود که به پزشک اجازه می دهد این نواحی را به طور کامل ببیند. ممکن است سونوگرافی برای ارزیابی کیسه صفرا و سی تی اسکن برای بررسی کبد و لوزالمعده شما انجام شود.
  • آزمایش خون: آزمایش خون نیز ممکن است انجام شود. ممکن است آزمایش‌های عملکرد کبدی برای بررسی وجود التهاب کبد، انجام شود. همچنین ممکن است آزمایش‌هایی برای جستجوی مشکل التهابی آرتریت و سایر بیماری‌های بافت همبند انجام شود.

درمان درد ناگهانی بین دو کتف


درمان درد بین دو کتف بستگی به علت و شدت بیماری دارد. زمان بهبودی در افراد مختلف متفاوت است.

رژیم غذایی

رژیم ضد التهابی می‌تواند علائم درد مزمن را کاهش دهد. غذاهایی که حاوی میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات هستند حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به طور طبیعی التهاب و درد بدن را کاهش می‌دهد. بهتر است از مصرف غذاهای پرچرب و نمک مانند غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید.

دارو

مصرف دارو می‌تواند به کاهش درد بین دو کتف کمک کند. برخی از داروهای ضد التهابی مانند Advil ، Tylenol و Aspirin می‌توانند به طور موقت درد بین دو کتف را کاهش دهند. با این حال، استفاده طولانی مدت از مسکن‌ها می‌تواند اثرات منفی داشته باشد. با این حال، استفاده طولانی مدت از مسکن‌ها می‌تواند اثرات منفی داشته باشد.

دارو برای درد بین دو کتف

ماساژ

ماساژ دادن قسمت بالای بدن می‌تواند به گردش خون کمک کند. ماساژ نزدیک دو کتف می‌تواند سفتی و تنش را کاهش دهد. این به شل شدن عضلات بین دو کتف کمک می‌کند و به فرد اجازه می‌دهد تا نفس عمیق بکشد.

ورزش

حرکات کششی و تمرینات به عضلات شما اجازه می‌دهد تا شل شده و نواحی تنگ بین دو کتف را آزاد کنند.

برای دانستن ورزش‌های مناسب برای وضعیت درد خود حتما با یک متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید. علاوه بر انجام حرکات اصلاحی مؤثر برخی از فیزیوتراپیست‌ها از مدالیته‌های درمانی مانند شاک ویو، اولتراسوند، لیزر درمانی، درمان دستی و یا طب سوزنی استفاده می‌کنند. هریک از این تکنیکها مزیت‌های درمانی خود را برای تسکین درد بین دو کتف دارد.

برخی از ورزش‌های ساده برای تسکین درد بین دو کتف عبارتند از :

تمرین Arm Across Stretch 

با انجام این تمرین یک کشش جزئی را در شانه‌ها و قسمت بالای کمر احساس خواهید کرد، که به افزایش کشش و تحرک در تیغه‌های شانه و قسمت بالای کمر کمک می‌کند.

تمرین برای درد بین دو کتف

دست راست خود را به سمت چپ بیاورید و دست چپ خود را روی آرنج دست دیگر بپیچید. آن را به آرامی از چپ به راست حرکت دهید و کشش خوبی را در بین دو کتف خود احساس کنید. کشش را حدود 20 تا 30 ثانیه نگه دارید. سپس این عمل را با بازوی دیگر تکرار کنید. این امر باعث کشیده شدن بافت‌ها و ماهیچه‌ها شده و به شل شدن آنها کمک می‌کند.

حالت کشش y و w

این تمرین به شما این امکان را می‌دهد تا تیغه‌های شانه خود را و تحت فشار قرار داده و سپس آن را رها کنید. این تمرین برای درد بین دو کتف و تنگی نفس مفید است زیرا ناحیه قفسه سینه را نیز کشش می‌دهد.

 

کشش برای درد بین دو کتف

صاف بایستید. هر دو بازوی خود را بالا بیاورید و یک شکل \”Y\” ایجاد کنید. این حالت را حدود 5 ثانیه نگه دارید و این کار را 8 تا 10 مرتبه تکرار کنید. سپس، بازوهای خود را دوباره بالا بیاورید و با کمی خم کردن آرنج‌ها شکل W را ایجاد کرده و به تیغه‌های شانه خود فشار وارد کنید. این حالت را به مدت 5 ثانیه نگه دارید و حداقل 10 بار این تمرین را تکرار کنید.

جراحی 

در صورتی که درمان‌ها، داروها و تمرینات ذکر شده نتوانند درد بین دو کتف شما را کاهش دهند، ممکن است لازم باشد بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که علائمی مانند تنگی نفس شدید، سرفه خونی، سردردهای مداوم و حالت تهوع تشدید شود، پزشک ممکن است یک جراحی جزئی را پیشنهاد کند. جراحی برای درد بین دو کتف می‌تواند جزئی باشد، مانند ترمیم تاندون‌های پاره شده یا زخم‌های ناشی از آسیب جدی.

پیشگیری


جلوگیری از درد ناگهانی بین دو کتف:

  • حفظ حالت خوب بدن، قوی نگه داشتن عضلات شانه‌ها و قسمت فوقانی کمر و جلوگیری از بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند از بروز درد بین دو کتف جلوگیری کند.
  • افرادی که برای مدت طولانی پشت میز می‌نشینند می‌توانند از صندلی مناسب برای جلوگیری از کمر درد استفاده کنند. این افراد باید سعی کنند ستون فقرات را در حالت طبیعی بدون کشش شانه‌ها یا فشار گردن به جلو نگه دارند.
  • ورزش منظم می‌تواند به فرد در حفظ وزن مناسب ​​کمک کند که باعث کاهش کمر درد می‌شود.
  • فشار می‌تواند باعث تنش در قسمت فوقانی کمر و شانه‌ها شود. یوگا یا تمرینات کششی می‌توانند به کاهش تنش کمک کنند.
  • اجسام سنگین را بلند نکنید. بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند منجر به آسیب شود که می‌تواند باعث ایجاد درد بین دو کتف شود. از حمل کیف های سنگین روی یک شانه خودداری کنید. اگر مجبور هستید چیزی را بلند کنید، حتماً زانوها را خم کنید و سعی کنید فشار زیادی به کمر خود اعمال نکنید.
  • خیلی در یک حالت نمانید. هر از گاهی هنگام کار با رایانه یا کار پشت میز بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید. این کار می‌تواند به آرامش ماهیچه‌ها کمک کند. همچنین می‌توانید از یک میز ایستاده استفاده کنید. گزینه‌های زیادی در سایت‌ها موجود است.
  • عادات خوب را در پیش بگیرید. حتماً همه غذاها را بخورید، هر شب هفت تا هشت ساعت بخوابید و حداقل سه روز در هفته ورزش کنید. یک سبک زندگی سالم می‌تواند به شما کمک کند احساس قوی‌تر و آرام‌تری داشته باشید که می‌تواند به شما در کنترل درد کمک کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonمشاوره و تماس