علت و روش‌های درمان درد مفصل جلوی زانو و کشکک زانو

تاریخ: ۹ اسفند ۱۴۰۲

یکی از دلایل شایع درد زانو، سندروم درد پاتلوفمورال (کشکک زانو) است. این سندرم زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان کشکک (پاتلا یا کاسه زانو) و غضروف مفصل زانو، به دلیل عدم تعادل عضلات اطراف زانو دچار آسیب شوند.

کلینیک امید در مواجه با بیماری‌ درد مفصل زانو و کشکک زانو، رویکرد پلکانی دارد و پس از انجام معاینات دقیق پزشکی استفاده از درمان‌‌های ساده و کم تهاجمی مانند ورزش، بریس و فیزیوتراپی را به بیماران پیشنهاد می‌دهند. در صورتی که بیمار به درمان‌های ساده پاسخ نداد، استفاده از درمان‌های تهاجمی‌تر مانند انواع تزریق‌ها از جمله اوزون توصیه می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین رزرو وقت ملاقات لطفا با کلینیک تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت مراجعه به متخصصین ما در کلینیک فوق تخصصی درد و ستون فقرات در روزهای سه‌شنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ می‌توانید با شماره‌ ۰۲۱۲۲۷۸۰۷۰۲ تماس بگیرید.

علل سندروم درد پاتلوفمورال (کشکک زانو)

هنوز اطلاعات کاملی از همه علل سندرم درد پاتلوفمورال (درد کشکک زانو) در دسترس نیست، با این حال به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از عوامل در بروز این سندروم دخیل هستند. برخی از عواملی که می‌توانند منجر به بروز سندروم پاتلوفمورال (کشکک زانو) شوند عبارتند از:

  • ضعف یا عدم تعادل عضلات ران یا باسن
  • گرفتگی عضلات همسترینگ (عضلات پشت ران)
  • کوتاه بودن رباط‌های اطراف کشکک
  • مشکلات مربوط به تحمل وزن و هم‌ترازی در سرتاسر پاها

عدم تعادل در عضلات اطراف زانو ممکن است باعث فشار بیش از حد به کشکک و غضروف مفصل شود. برای درک بهتر دلیل این مسئله، ادامه متن را مطالعه کنید؛ این کار به شما کمک می‌کند تا درباره چگونگی کارکرد مفصل زانو بیشتر بدانید.

کشکک یا پاتلا در یک شیار جلوی قسمت انتهایی استخوان ران (فمور) قرار دارد. هنگامی که شما زانو خود را خم و راست می‌کنید، کشکک در مرکز شیار خود بالا و پایین می‌رود. اگر عضلات یا رباط‌های اطراف زانو باعث جابجا شدن کشکک از مرکز شیار خود شوند، ممکن است به غضروفی که در اطراف شیار و ناحیه کوچک پشت کشکک قرار دارد، فشار زیادی وارد شود. این فشار می‌تواند منجر به تغییراتی در ناحیه غضروفی زانو و در نهایت باعث زانو درد شود؛ ناحیه غضروفی جایی است که کشکک و استخوان فمور به هم می‌رسند.

Untitled-1

علائم سندروم درد پاتلوفمورال (کشکک زانو)

علائم اصلی سندرم درد پاتلوفمورال (کشکک زانو) عبارتند از:

درد

ممکن است در جلوی زانو و در اطراف و پشت کشکک احساس درد داشته باشید. گاهی اوقات این درد می‌تواند بسیار شدید باشد و فعالیت‌های روزانه مانند پیاده‌روی و بالا و پایین رفتن از پله‌ها آن را بدتر کند.

همچنین ممکن است یک درد مبهم داشته باشید؛ مثل اوقاتی که بعد از یک نشستن طولانی‌مدت، زانویتان درد دارد. این درد اغلب زانو زدن و چمباته زدن را مشکل می‌کند.

این درد اغلب با دویدن تشدید می‌شود؛ بنابراین در حین و یا بعد از ورزش کردن به صورت مکرر بروز می‌کند.

کریپتوس (صدا دادن و تق تق زانو)

ایجاد تغییرات در سطح غضروف می‌تواند باعث خراش برداشتن کشکک شود که ممکن است شما در هنگام خم و راست کردن زانوی خود قادر به شنیدن صدای آن باشید. ممکن است هنگام حرکت دادن زانو صدای خرد شدن زانو شنیده شود. در بیشتر موارد کریپتوس باعث درد نمی‌شود. ممکن است بعضی اوقات در اطراف کشکک احساس پُری یا تورم به وجود آید.

تشخیص سندروم درد پاتلوفمورال (کشکک زانو)

تشخیص سندروم درد پاتلا فمورال نسبتاً آسان است. تشخیص بر اساس بررسی علائم و معاینه فیزیکی زانوی شما انجام می‌شود.

معمولاً انجام تست اشعه ایکس فایده‌ی ندارد زیرا این تست ساختار غضروف را نشان نمی‎‌دهد. ممکن است در مواردی پزشک تست ام آر آی را توصیه کند؛ مانند مواردی که یک ضربه به زانوی شما وارد شده باشد.

درمان سندروم درد پاتلوفمورال (کشکک زانو)


تکنیک RICE

(RICE مخفف استراحت، یخ گذاشتن، فشار و بالا نگاه داشتن است که یکی از درمان‌های متداول برای آسیب‌های ورزشی است).

در صورتی که درد به صورت ناگهانی یا به دلیل مصدومیت‌های اخیر شروع شد، تکنیک RICE را اجرا کنید:

استراحت- فعالیت‌هایی که باعث درد می‌شوند را متوقف کنید.

گذاشتن یخ- به مدت ۲۰ دقیقه روی محل آسیب‌دیده یخ بگذارید.

فشرده‌سازی- به منظور اعمال فشار به ناحیه زانو، آن را با یک باند ببندید یا از زانوبند استفاده کنید.

بالا نگه داشتن- به دلیل اینکه اغلب اوقات نشستن درد را تشدید می‌کند، بالا نگه داشتن زانو با استفاده از یک بالشت به حفاظت از قسمت بالایی ران و زانو کمک می‌کند.

داروها

مسکن‌های ساده مانند پاراستامول می‌تواند به تسکین درد کمک کند.

داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن ممکن است مزایایی بیشتر از پاراستامول نداشته باشد.

تزریق به مفاصل

تزریق کورتیزون. تزریق کورتیزون در درجه اول برای کاهش التهاب مفاصل و بافت نرم اطراف آن انجام می‌شود. با کاهش التهاب کشکک زانو از درون ، فشار واردشده به مفصل و بافت اطراف آن کم می‌شود و این می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

تزریق هیالورونیک اسید. هیالورونیک اسید یک روغن مفصل است؛ این ماده خاصیت روان کاری و ضربه‌گیری را برای مفصل فراهم می‌آورد. هیالورونیک اسید به طور طبیعی در سرتاسر بدن وجود دارد و در مایع سینوویالی که مفصل را احاطه کرده است نیز یافت می‌شود. غلظت این ماده در افرادی که مبتلا به آرتروز هستند، بسیار کم می‌شود. هدف از تزریق هیالورونیک اسید، کمک به جایگزینی این ماده و ارائه خاصیت روان کاری و ضربه‌گیری برای مفصل است.

تزریق اوزون. تزریق گاز اوزون می‌تواند درد در ناحیه زانو را بطور موثر تسکین بخشد. اوزونی که به زانو تزریق می‌شود در واقع از تغییر مولکولی گاز اکسیژن، بصورت ترکیب شدن سه اتم اکسیژن بوجود می‌آید. دز مشخص و خاصی از اوزون باعث اکتیو و فعال شد سیستم ضد التهاب بدن می‌شود. این تزریق تحت هدایت دستگاه سونوگرافی انجام می‌پذیرد.

بستن باند دور کشکک زانو به روش مک‌کانل

بستن باند دور کشکک زانو به روش مک‌کانل به حفظ هم‌ترازی زانو کمک می‌کند. هدف اصلی این کار دور کردن کشکک از ناحیه دردناک است تا درد آن کاهش یابد. بستن کشکک باعث تغییر قابل‌ملاحظه‌ای در جهت تحتانی آن می‌شود. کشکک برعکس جهت باند بسته‌شده تغییر می‌کند. بستن کشکک زانو به دلایل زیر مفید خواهد بود:

  • کاهش درد در هنگام فعالیت
  • تصحیح عدم هم‌ترازی کشکک
  • بهبود فعالیت عضلات VMO (عضلات پهن داخلی زانو)
  • کمک به روند بهبودی بیمار

2

زانوبند و بریس زانو

زانوبندهای طبی یک پشت‌بند جانبی C شکل دارند که از انحراف بیش از حد کشکک جلوگیری می‌کنند. زانوبندهای ساده الاستیکی که کلید قطع پاتلار دارند نیز مزایای خاصی را ارائه می‌دهند.

ماساژ

ماساژ می‌تواند در درمان سندروم درد پاتلوفمورال (کشکک زانو) مفید باشد. ماساژ به شُل شدن ساختارهای سفت مانند بند IT و رتیناکولوم (بند نگه‌دارنده) جانبی کمک می‌کند.

طب سوزنی

درمان درد پاتلوفمورال (کشکک زانو) با استفاده از طب سوزنی یک انتخاب عالی است، زیرا این روش بدون نیاز به دارو عمل می‌کند، درد را کاهش می‌دهد، گردش خون را بهبود می‌بخشد و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد. سوزن‌های طب سوزنی تنها ابزارهایی هستند که می‌توانند به ناحیه بین کشکک و استخوان فمور دسترسی پیدا کنند و جریان خون در این ناحیه را بهبود بخشند.

تزریق پرولوتراپی

به منظور تقویت پیوند میان ماهیچه داخلی وستاس و کشکک، تزریق پرولوتراپی انجام می‌شود. تزریق پرولوتراپی به قسمت میانی کشکک، کشکک را به داخل شیار می‌کشاند.

تزریق پرولوتراپی به واکنش التهابی خفیف و موضعی منجر می‌شود که باعث بهبود جراحت می‌گردد. این روش درمانی جریان خون را در مناطق ضعیف افزایش داده و سلول‌های ترمیم‌کننده را به این نواحی جلب می‌کند. سلول‌های کلاژن نیز در این فرآیند ذخیره می‌شوند و وقتی به حد رشد می‌رسند، بافت نرم را تقویت می‌کنند. این فرایند منجر به تقویت ماهیچه داخلی و وستاس و افزایش توانایی آن در ایجاد پیوند مجدد با کشکک می‌شود.

الکتروتراپی

به نظر می‌رسد استفاده از تحریک الکتریکی و بیوفیدبک روی عضلات چهارسر ران، امکان بازگشت فعالیت عضلات را آسان می‌کند و ممکن است نسبت به ورزش درمانی بهتر عمل کند.

3

فیزیوتراپی

برای جلوگیری از وارد آمدن فشار به مفصل زانو، حائز اهمیت است که عضلات ران (عضله چهارسر) را قوی و متعادل نگه دارید. پزشک ممکن است یک برنامه ورزشی به شما توصیه کند که برای انجام آن نیاز به مراجعه به یک فیزیوتراپیست داشته باشید. فیزیوتراپیست ممکن است در صورت لزوم تمرینات دیگری را به شما آموزش دهد.

ورزش

به منظور جلوگیری از ضعیف شدن عضلات ران (عضله چهارسر)، باید ورزش کنید. در بین ورزش‌ها، شنا یک ورزش عالی است و کرال سینه و پشت فشار کمتری به زانوهای شما وارد می‌کند.

  • عضله چهارسر
  • حرکات کششی
    • کشش عضلات همسترینگ (عضلات پشت ران)
    • کشش عضله چهارسر

4

  • تمرینات تقویتی
    • مجموعه حرکات ایزومتریک عضله چهارسر

5

  • قوس کوتاه عضله چهارسر
  • بالا بردن پای صاف
  • چمباته زدن در کنار دیوار
  • تمرینات مربوط به پاشنه پا

6

جراحی

ممکن است برای موارد زیر عمل جراحی توصیه شود:

  • نیمه دررفتگی کشکک به طور مکرر
  • تغییر شکل مفصل زانو
  • آسیب دیدن غضروف مفصلی
آخرین مقالات
تلفن نوبت دهی کلینیک