درد آرنج: علت و درمان

تاریخ: ۹ اسفند ۱۴۰۲

آرنج، یک مفصل است و مفصل‌ها محل تلاقی دو یا چند استخوان هستند. به علاوه، این مفصل یک مفصل گوی و کاسه‌ای به حساب می‌آید، به این معنی که استخوان‌های آن حول یک کیسه ژلاتینی لغزنده یک شکل کاسه مانند می‌سازند و این ساختار به مفصل اجازه حرکت در بیش از یک جهت را می‌دهد.

متخصصین ما در کلینیک امید برای درمان درد آرنج ابتدا معاینات دقیق برای پیدا کردن علت درد است زیرا درد آرنج ممکن است ممکن است درد ارجاعی از سایر نقاط باشد. پزشکان ما بعد از بررسی تمام این موارد و با در نظر گرفتن شرایط بیمار (سن، میزان فعالیت بدنی) درمان لازم را با رویکرد پلکانی به او تجویز می‌کنند به این صورت که ابتدا از متدهای ساده‌تر مانند ورزش، درمان‌های دستی و انواع روش‌های فیزیوتراپی درمان را آغاز می‌کنند. فیزیوتراپیست‌های ما در کلینیک امید از بهترین فیزیوتراپیست‌ها هستند که با بکارگیری از امکانات و تجهیزات به روز کلینیک خدمات گسترده‌ای به بیماران ارائه می‌دهند. در نهایت پزشکان ما در صورتی که نیاز باشد درمان‌های پیشرفته‌تر مانند انواع تزریق‌ها را توصیه می‌کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین رزرو وقت ملاقات لطفا با کلینیک تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت مراجعه به متخصصین ما در کلینیک فوق تخصصی درد و ستون فقرات در روزهای سه‌شنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ می‌توانید با شماره‌ ۰۹۱۲۸۴۴۴۹۹۰ تماس بگیرید.

 

درد آرنج

پیچیدگی استخوان‌ها، عضلات و رباط‌هایی که در آرنج به هم می‌رسند و دامنه حرکتی این مفصل، و همچنین تعداد حرکاتی که هر روز انجام می‌دهد، گاهی اوقات باعث می‌شود که بخش‌هایی از این مفصل تحریک یا ملتهب شود (التهاب و تحریک، شایع‌ترین علت درد آرنج هستند). اغلب، دلیل این تحریک‌پذیری و التهاب ترکیبی است از استفاده و فعالیت بیش از حد، البته عفونت، ژنتیک و بیماری‌های تخریبی هم جزء دلایل شایع این عارضه هستند.

شایع‌ترین عارضه‌های مرتبط با درد آرنج


آرنج تنیس بازان (اپی‌کندیلیت خارجی)

اصطلاح “آرنج تنیس بازان” دردی است که در طرف خارجی آرنج احساس می‌شود. این درد ناشی از تاندونیت، که آسیب به عضلات و تاندون‌های متصل کننده عضلات ساعد (اولنا و رادیوس) به مفصل آرنج را ایجاد می‌کند. به طور خاص، آرنج تنیس بازان تاندون‌ها و عضلاتی را درگیر می‌کند که به برجستگی استخوانی قرار گرفته بر روی طرف خارجی آرنج (اپی‌کندیل خارجی) متصل می‌شوند. این آسیب اغلب ناشی از استفاده بیش از حد از مفصل است، به خصوص هنگامی که این استفاده بیش از حد شامل حرکات تکراری باشد.

آرنج تنیس بازان (درد پشت آرنج)

این عارضه به نام تاندونیت پشت آرنج نیز شناخته می‌شود. تفاوت آرنج تنیس باران خلفی و آرنج تنیس بازان در بخش آسیب دیده مفصل است. در نوع معمولی آرنج تنیس بازان طرف خارجی آرنج درگیر می‌شود. اما در آرنج تنیس بازان خلفی، پشت یا پایین آرنج درگیر می‌شود.

کسانی در خطر ابتلا به این درد قرار دارند که مکرراً حرکات یا فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد که مستلزم باز شدن سریع دست است، از جمله:

  • پرتاب
  • سرویس زدن
  • بعضی از تمرینات وزنه‌برداری
  • مشت زدن

آرنج گلف بازان یا اپی‌کندیلیت داخلی

آرنج گلف بازان بسیار شبیه به آرنج تنیس بازان است، و تنها تفاوت آن‌ها، مثل آنچه در مورد آرنج تنیس بازان خلفی گفته شد، محل درد و فعالیت‌ها و حرکات ایجاد کننده آن‌ها است. در آرنج گلف بازان داخل آرنج دچار درد می‌شود، نه پشت یا خارج آن.

سندرم گیرافتادگی خلفی

سندرم گیرافتادگی خلفی یا گیرافتادگی پشت آرنج ناشی از باز شدن بیش از حد آرنج به صورت مکرر است، خصوصاً در حین اعمال نیروی فشاری مانند حالت پرتاب. این وضعیت در مراحل ابتدایی باعث التهاب دیواره‌های داخلی مفصل می‌شود، و اگر درمان نشود، ممکن است منجر به درد در غضروف و استخوان گردد.

علائم عمومی گیرافتادگی آرنج عبارتند از حساسیت به لمس یا درد پشت آرنج، که خصوصاً هنگام تلاش برای صاف کردن آرنج یا پرتاب یک جسم احساس می‌شود.

کسانی که بیش از سایرین در معرض سندرم گیرافتادگی خلفی قرار دارند عبارتند از:

  • شناگران
  • بوکسورها
  • بازیکنان ورزش‌های راکتی

آرنج لیگ کودکان

آرنج لیگ کودکان یک آسیب ناشی از استفاده بیش از حد از آرنج بوده و برای بازیکنان بیس‌بال لیگ کودکان و نوجوانان (خصوصاً پرتاب کننده‌ها) که در سنین نزدیک به بلوغ (۹ تا ۱۶ سال) قرار دارند رخ می‌دهد. در این نوع آسیب رباطی که به داخل آرنج متصل می‌شود شروع به کشیدن یکی از صفحات رشد کرده و آن را از استخوان دور می‌کند. صفحات رشد در این مقطع از زندگی کودک اهمیت زیادی دارند زیرا آن‌ها محل‌های اتصال گروه‌های عضلانی مسئول خم کردن مچ دست و چرخاندن بازو هستند.

علائم آرنج لیگ کودکان

علائم لیگ آرنج لیگ کودکان عبارتند از:

  • درد در هنگام پرتاب اشیاء از بالای سر
  • درد در اطراف برآمدگی استخوانی قرار گرفته در طرف داخلی آرنج
  • ورم و التهاب
  • قرمزی
  • گرمی

بورسیت الکرانون

بورس‌ها ضربه‌گیرهای مفاصل هستند. آن‌ها کیسه‌های ژلاتینی مورد اشاره در ابتدای همین مقاله هستند که به عنوان ضربه‌گیر سر استخوان‌ها در مفاصل عمل می‌کنند. بورسیت الکرانون (که به آن بورسیت آرنج هم گفته می‌شود) عارضه‌ای است که در آن بورس مفصل آرنج آسیب دیده، تحریک شده یا ملتهب می‌شود. بورسیت آرنج می‌تواند به چند علت بروز کند:

  • آسیب ناشی از ضربه
  • فشار شدید به مدت طولانی (مانند خم شدن روی میز به مدت طولانی)
  • عفونت
  • بعضی عارضه‌های پزشکی مانند نقرس و روماتیسم مفصلی

درمان‌ها برای این عارضه عبارتند از: یخ و اولتراسوند.

درمان


درمان کایروپراکتیک

کایروپراکتیک درمانی بی‌خطر و مؤثر برای درد آرنج است که به بهبودی کمک کرده و بدون جراحی یا دارو قدرت آرنج را به آن برمی‌گرداند. در اینجا، کایروپراکتیک با هدف تسکین خود درد و همچنین تأثیر بر اجزاء ساختاری (عضلات، استخوان‌ها و غیره) درگیر در عارضه انجام می‌شود.

یخ

استفاده از کیسه یخ راهی طبیعی و بدون نیاز به دارو برای کاهش التهاب و ورم است که عوارض جانبی ناشی از استفاده از داروهای گران قیمت را نیز ندارد.

وقتی ناحیه آسیب‌دیده، به خاطر کاهش هدایت عصبی، بی‌حس شد، زمان برداشتن یخ فرارسیده است. طول مدت استفاده از یخ معمولاً از دو سه دقیقه تا ۲۰ دقیقه متغیر است.

بریس‌ها

نوع بریسی که انتخاب می‌شود (تسمه‌ای یا با قاب کامل) بیشتر به راحت بودن و نظر بیمار بستگی دارد.

بریس‌های مچ دست: این بریس‌ها حرکت مچ دست و عضلات مچ دست که به تاندون‌های آرنج دردناک متصل هستند را محدود می‌کند.

ماساژ آزادسازی میوفاسیال

در ماساژ آزادسازی میوفاسیال، تراپیست با استفاده از فشار آرام و ضربات آهسته و پی‌درپی، لایه‌های فاسیا را جدا و آزاد می‌کند. این نوع ضربات به تراپیست این امکان را می‌دهد که بافت عضلانی را شل کرده، آن را بکشد و طول آن را افزایش دهد. با زدن این ضربات در جهت فیبر عضله، تراپیست موجب می‌شود که عضلات دوباره دامنه حرکتی کامل خود را به دست آورند.

کشش با کمک فیزیوتراپ

کشش، مرحله مهمی در فرایند بهبود است. تراپیست ما، در حالی که بیمار در یک وضعیت ریلکس قرار گرفته، عضلات دردناک او را مجزا کرده و تحت کشش قرار می‌دهد؛ با این کار می‌توان لایه‌های عمقی‌تر عضلات را کشش داد، که این باعث افزایش دامنه حرکتی به شکلی ایمن و کنترل شده می‌شود.

تزریق به مفصل

استروئید و بی‌حسی موضعی: درد، التهاب و ورم بافت‌های موجود در فضای مفصل را کاهش می‌دهند.

مکمل روانساز: ترکیبی طبیعی است که از اسید هیالورونیک به دست آمده و با روان کردن مفصل و عمل کردن به شکل ضربه‌گیر، درد را تسکین می‌دهد.

پی‌آرپی (PRP)

پی‌آرپی پلاسمایی است که پلاکت‌های آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که معمولاً در خون یافت می‌شود. در اینجا، مقدار پلاکت‌های موجود در پلاسما و متعاقباً مقدار عوامل رشد ۵ تا ۱۰ برابر حد معمول است. افزایش عوامل رشد در پی‌آرپی می‌تواند سرعت فرآیند بهبود را افزایش دهد.

می‌توان مخلوطی از پی‌آرپی و بی‌حسی موضعی را مستقیماً به بافت ملتهب تزریق کرد. البته، معمولاً ظرف یکی دو هفته اول در ناحیه مورد تزریق افزایش می‌یابد، و حتی ممکن است تأثیر مثبت تزریق بعد از چندین هفته احساس شود.

درمان با امواج شوکی

درمان با امواج شوکی، با تحریک ناحیه مورد درمان به منظور رشد بافت جدید، درد را تسکین می‌دهد. این روش، با ارسال امواج شوکی به داخل بافت آسیب‌دیده، رگ‌های خونی را به رشد تشویق می‌کند که منجر به تأمین مواد مغذی برای ناحیه مورد درمان می‌شود و باعث رشد بافت جدید در تاندون‌ها یا رباط‌ها می‌شود. امواج شوکی، بدون آسیب رساندن به بافت‌های سطح‌تر، به عمق زیادی نفوذ می‌کنند. این بافت جدید کمک می‌کند تا آسیب‌دیدگی قدیمی ترمیم شود، تاندون یا رباط را به قوت بیافزاید، و در نهایت باعث کاهش درد می‌شود.

لیزر درمانی

لیزر درمانی باعث بهبود سریع و کارآمد در بسیاری از موارد می‌شود، و اغلب در جاهایی که روش‌های دیگر شکست می‌خورند، عملکرد مثبتی دارد. این روش گاهی اوقات می‌تواند بیماران را از نیاز به جراحی یا مصرف داروها آزاد کند. همچنین، از دیدگاه مربیان ورزشی در سطح دانشگاهی و حرفه‌ای، لیزر درمانی یکی از ابزارهای مورد علاقه برای بهبود عملکرد ورزشی است.

طب سوزنی

آرای طب سوزنی بر این اساس است که این روش تحریک دستگاه عصبی را انجام داده و منجر به آزادسازی مولکول‌های پیام‌رسان نوروشیمیایی می‌شود. این تغییرات بیوشیمیایی به مکانیزم‌های هومواستاتیک بدن تأثیر می‌گذارند و باعث بهبود وضعیت فیزیکی و عاطفی بیمار می‌شوند.

تمرینات ورزشی

تمرین۱- کشش عضلات بازکننده مچ دست (عضلات اکستانسور)

11

تمرین ۲- کشش عضلات خم کننده مچ دست (عضلات فلکسور)

12

تمرین ۳- تقویت عضلات اکستانسور مچ دست

13

تمرین ۴- تقویت عضلات فلکسور مچ دست

14

تمرین ۵- تقویت عضلاتی که مچ دست را به طرفین حرکت می‌دهند (عضلات دِویاتور).

15

تمرین ۶- تقویت عضلات چرخاننده مچ دست (عضلات پروناتور و سوپیناتور).

16

تمرین۷- ناحیه دچار درد ماساژ داده می‌شود.

17

 

درمان دردهای آرنج بر اساس علل آن‌ها


درمان آرنج تنیس بازان و آرنج گلف بازان

درمان‌های انجام شده برای تسکین درد و درمان درد آرنج عبارتند از:

  • یخ
  • استراحت
  • برنامه تمرینی درجه‌بندی شده
  • آزادسازی میوفاسیال
  • ماساژ مالشی اطراف مفاصل
  • دستکاری مفصل
  • متحرک‌سازی (در فاز نیمه حاد)

درمان‌های آرنج لیگ کودکان

  • استراحت
  • تغییر در فعالیت‌ها
  • یادگیری نحوه انجام سالم‌تر و بی‌خطرتر فعالیت‌ها
  • تمرین حرکات کششیِ مورد استفاده برای گرم کردن قبل از فعالیت‌های ورزشی

درمان سندرم گیرافتادگی خلفی

سندرم گیرافتادگی خلفی به خوبی به درمان‌های محافظه‌کارانه جواب می‌دهد، خصوصاً:

  • استراحت
  • یخ
  • نصب بریس
  • بستن با نوار چسب‌های مخصوص

البته، گاهی اوقات به جراحی نیاز می‌شود.

آخرین مقالات
تلفن نوبت دهی کلینیک