درمان کشیدگی و پارگی رباط صلیبی زانو (ACL,PCL)

تاریخ: ۷ آذر ۱۴۰۲

حدود نیمی از آسیب‌های وارده به رباط صلیبی قدامی، به همراه آسیب به دیگر ساختارهای زانو مانند غضروف مفصلی، مینیسک و دیگر رباط‌ها ایجاد می‌شوند. آسیب به رباط صلیبی خلفی، مانند آسیب به دیگر رباط‌ها شایع نیست. در حقیقت، آسیب به این رباط نامحسوس‌تر بوده و تشخیص آن نسبت به آسیب دیگر رباط‌ها، دشوارتر می‌باشد.

تخصصین ما در کلینیک امید با استفاده از معاینات دقیق پزشکی و در صورت نیاز آزمایش و تصویربرداری منشا درد زانو را پیدا می‌کنند زیرا گاهی درد زانو تنها بدلیل آسیب دیدگی‌های زانو نیست و بصورت درد ارجاعی از نقاط دیگر بدن مانند کمر ظاهر می‌شود. در نهایت پس از بررسی‌های بعمل آمده و استفاده از پروتکل‌های جهانی درمانی، پزشکان ما با در نظر گرفتن شرایط بیمار از جمله سن و میزان فعالیت‌های بدنی او بهترین شیوه درمانی با رویکرد پلکانی به بیمار تجویز می‌کنند و در ابتدا استفاده از درمان‌‌های ساده و کم تهاجمی مانند ورزش، بریس و فیزیوتراپی را به بیماران پیشنهاد می‌دهند. در صورتی که بیمار به درمان‌های ساده پاسخ نداد، استفاده از درمان‌های تهاجمی‌تر مانند انواع تزریق‌ها از جمله اوزون توصیه می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین رزرو وقت ملاقات لطفا با کلینیک تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت مراجعه به متخصصین ما در کلینیک فوق تخصصی درد و ستون فقرات در روزهای سه‌شنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ می‌توانید با شماره‌ ۰۹۱۲۸۴۴۴۹۹۰ تماس بگیرید.

 

پارگی رباط صلیبی زان

آناتومی زانو

مفصل زانو محل اتصال دو استخوان ران و درشت‌نی است. به منظور حفاظت از این مفصل، کشکک زانو بر روی آن قرار گرفته است.

استخوان‌ها توسط رباط‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند، و در مفصل زانو، چهار رباط اصلی وجود دارد. این رباط‌ها همچون طناب‌های محکم عمل کرده و با نگه داشتن استخوان‌ها در کنار یکدیگر، ثبات زانو را حفظ می‌کنند.

 

آناتومی زانو

رباط‌های طرفی. این رباط‌ها در دو طرف زانو وجود دارند. رباط طرفی داخلی (MCL) در طرف داخل زانو و رباط طرفی خارجی (LCL) در سمت خارج زانو قرار دارند.

رباط‌های صلیبی. این رباط‌ها در داخل مفصل زانو قرار داشته و با گذشتن از روی یکدیگر، حالتی مانند حرف X به وجود می‌آورند، درحالی‌که رباط صلیبی قدامی (ACL) در جلو و رباط صلیبی خلفی (PCL) در عقب زانو قرارگرفته‌اند.

توصیف

رباط‌های آسیب‌دیده، نوعی “پیچ خوردگی” محسوب شده و با مقیاس شدت، طبقه‌بندی می‌شوند.

پیچ خوردگی درجه اول. در این نوع پیچ خوردگی، رباط آسیب خفیفی دیده و بااینکه مقداری کشیده شده است، هنوز می‌تواند به خوبی ثبات مفصل زانو را حفظ کند.

پیچ خوردگی درجه دوم. در پیچ خوردگی درجه دو، رباط به حدی کشیده شده که شل شده باشد. این نوع پیچ خوردگی، معمولاً نوعی پارگی جزئی رباط تلقی می‌شود.

پیچ خوردگی درجه سوم. در اکثر موارد، این درجه از پیچ خوردگی، به معنی پارگی کامل رباط می‌باشد. در این حالت، رباط دو تکه شده و مفصل زانو ثبات خود را از دست می‌دهد.

آسیب‌های رباط صلیبی زانو


 

آسیب رباط صلیبی قدامی (ACL)

حدود نیمی از آسیب‌های وارده به رباط صلیبی قدامی، به همراه آسیب به دیگر ساختارهای زانو، مانند غضروف مفصلی، مینیسک و دیگر رباط‌ها ایجاد می‌شوند.

آسیب‌های رباط صلیبی زانو

آسیب رباط صلیبی خلفی (PCL)

آسیب رسیدن به رباط صلیبی خلفی، نیازمند نیروی زیادی می‌باشد. یکی از دلایل شایع ایجاد این عارضه، خوردن زانوی خم به داشبورد ماشین به هنگام تصادف و یا زمین خوردن فوتبالیست‌ها بر روی زانوی خم، می‌باشد.

آسیب رباط صلیبی خلفی (PCL)

دلایل آسیب رباط صلیبی


دلایل آسیب رباط صلیبی قدامی (ACL)

رباط صلیبی قدامی، ممکن است به دلایل مختلفی آسیب ببیند:

  • عوض کردن سریع جهت بدن
  • توقف ناگهانی به هنگام دویدن یا راه رفتن
  • کند کردن حرکت به هنگام دویدن
  • پریدن و سپس فرود آمدن نادرست
  • برخورد مستقیم و ضربه، مانند تکل در فوتبال

دلایل آسیب رباط صلیبی خلفی (PCL)

آسیب به رباط صلیبی خلفی ممکن است از راه‌های مختلفی ایجاد شود ولی معمولاً به نیروی زیادی نیاز دارد.

  • ضربه‌ی مستقیم به جلوی زانو (مانند خوردن زانوی خم به داشبورد خودرو به هنگام تصادف و یا افتادن بر روی زانوی خم به هنگام ورزش کردن)
  • کشیده شدن بیش از حد رباط (مانند پیچ خوردن مفصل و یا جراحات اتساعی)
  • اشتباه برداشتن یک قدم ساده

علائم آسیب رباط صلیبی

 تعدادی از علائم پارگی رباط صلیبی به شرح زیر هستند:

علائم آسیب رباط صلیبی قدامی (ACL)

هنگامی که شما به رباط صلیبی قدامی خود آسیب می‌رسانید، ممکن است یک صدای “پاپ” مانند به گوش رسیده و حس کنید که زانو زیر شما را خالی کرده است. از دیگر علائم پارگی رباط صلیبی زانو ، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • درد به همراه التهاب. در عرض ۲۴ ساعت، زانوی شما ورم خواهد کرد.
  • از دست دادن محدوده‌ی حرکتی کامل
  • حساس بودن مفصل نسبت به لمس شدن
  • ناراحتی به هنگام راه رفتن

علائم آسیب رباط صلیبی خلفی (PCL)

علائم شایع آسیب به رباط صلیبی خلفی عبارت‌اند از:

  • درد و ورم که به‌سرعت پس از ایجاد آسیب، ظاهر شده و ممتد می‌باشند.
  • ورم که ممکن است زانو را خشک و بی‌تحرک کرده و باعث لنگی شود.
  • راه رفتن با دشواری
  • زانو بی‌ثبات شده و مانند این است که هرلحظه ممکن است “از هم بپاشد”

آزمایشات تشخیصی پزشک


آزمایشات فیزیکی و تاریخچه بیمار

در اولین مراجعه به پزشک، او با شما در مورد علائم و سوابق پزشکی گفتگو خواهد کرد تا به علت پارگی رباط صلیبی زانو پی ببرد. در طول معاینه فیزیکی، پزشک تمامی ساختارهای زانو را بررسی می‌کند و آن‌ها را با زانوی دیگر مقایسه می‌کند.

آزمایشات تصویربرداری

از دیگر آزمایشاتی که می‌توانند به پزشک شما برای تائید تشخیص خود کمک کنند، موارد زیر به چشم می‌خورند:

عکس برداری با اشعه ی ایکس. اگرچه با این روش می‌توان جراحات رباط‌های صلیبی قدامی و خلفی را مشاهده کرد، می‌توان فهمید که آیا این عارضه با آسیب به استخوان هم همراه بوده یا خیر.

اسکن MRI. با استفاده از این روش، می‌توان تصاویر بهتری از بافت های نرم، مانند رباط صلیبی قدامی، به دست آورد.

درمان آسیب‌های رباط صلیبی

 تعدادی از روش های درمان پارگی رباط صلیبی در ادامه آورده شده است:

RICE

 پس از ایجاد آسیب، روش RICE(فشار ملایم، یخ، بالا بردن اندام و استراحت) می‌توان به فرایند بهبودی شما کمک کند.

پرهیز

تا ۷۲ ساعت پس از آسیب، از گرما، نوشیدنی های الکی، دویدن و ماساژ دوری کنید.

بریس

پزشک شما ممکن است برای حفاظت زانوی شما در برابر بی‌ثباتی، استفاده از بریس را تجویز کند. به منظور مراقبت هر چه بیشتر نیز، ممکن است برای شما عصا زیر بغل تجویز کنند تا فشار وارده بر زانو کمتر شود.

دارودرمانی

مسکن‌ها ضدالتهاب

این داروها که همچنین به نام داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) شناخته می‌شوند، می‌توانند درد را تسکین داده و از میزان التهاب و ورم نیز بکاهند.

مسکن های ضد التهاب موضعی

برندها و انواع مختلفی از دارو های مسکن ضد التهاب موضعی وجود دارند. می‌توانید این داروها را بدون داشتن نسخه تهیه کنید، مانند ایبوپروفن.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

در این روش، خون فرد را سانتریفیوژ کرده و میزان پلاکت در آن را به هشت برابر میزان طبیعی می‌رسانند. سپس این نمونه‌ی غنی‌سازی شده را به محل آسیب تزریق می‌کنند. در این روش می‌توان از فراصوت به منظور پیدا کردن محل دقیق آسیب، و تزریق به همان محل به منظور بالا بردن کارایی، استفاده کرد.

ماساژ درمانی

تکنیک های ماساژ درمانی می‌توانند درد و ورم را کاهش داده، گردش خون و تحرک‌پذیری زانو را افزایش دهند.

طب سوزنی

طب سوزنی عبارت است از وارد کردن سوزن‌های نازک به اندازه‌ی مو، به درون نقاط خاصی از زانو. این سوزن به عنوان مجرایی برای جریان یافتن انرژی بیوالکتریک بدن یا “چی” عمل کرده و همچنین می‌توان هرگونه مانعی در بدن از جنس “چی”، خون و یا دیگر مایعات را بشکند.

الکترودرمانی

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS)

این روش قادر است با استفاده از فرکانس‌های بالا یا پایین، اعصاب را تحریک کرده و درد را تسکین دهد. این روش بیشتر بر روی دستگاه عصبی مرکزی متمرکز بوده و بنابراین کمتر با محل آسیب در ارتباط است.

فراصوت درمانی

در این روش امواج فراصوت به محل آسیب فرستاده می‌شوند. این امواج انرژی را جذب کرده و باعث تسکین درد، کاهش گرفتگی و تقویت جریان خون می‌گردند.

موج درمانی (شاک ویو تراپی) خارجی (ESWT)

به کار گیری این روش بر روی تونل‌های استخوانی، به طور قابل توجهی فرایند بهبود استخوان-تاندون را تسریع کرده و همچنین گشاد شدن تونل درشت نی پس بازسازی کوتاه‌مدت رباط صلیبی قدامی را کاهش می‌دهد.

آب‌درمانی

در روش آب درمانی، فیزیوتراپست بازیابی بیماران را در طول یک دوره کامل همراهی می‌کند. او با شروع تمرینات ملایم شروع کرده و با تقویت مفاصل، سطح سختی تمرینات را افزایش می‌دهد. استخر آب درمانی با پمپ‌های آب تنظیم‌پذیری که فشار آب را می‌توان در طول زمان افزایش داد، مناسب برای تمرینات تقویتی است. این روش باعث تقویت تعادل بیمار در طول فرآیند بازیابی می‌شود و محدوده حرکت و قدرت بدنی افراد را افزایش می‌دهد.

اوزون درمانی

اوزون درمانی می‌تواند باعث تعمیر و محکم سازی ساختارهای آسیب‌دیده، بافت‌های پیوندی با پارگی‌های جزئی و رباط‌ها گردد. اوزون درمانی همچنین، چرخه‌ی درد و التهاب را متوقف می‌کند. این کار باعث تقویت جریان خون، افزایش مواد غذایی در محل و رسیدن آب به بافت‌های آسیب‌دیده می‌گردد. این کار همچنین باعث ایجاد یک محیط درمانی در درون مفصل شده و منجر به کاهش درد و افزایش محدوده‌ی حرکتی می‌گردد.

تمرینات

به منظور تقویت عضله‌های چهارسر ران و همسترینگ، در صورت عدم ایجاد درد و ناراحتی، تمرینات محدوده‌ی حرکتی باید انجام شوند.

به صورت نشسته زانوی خود را باز کنید (تمرین عضله‌ی چهارسر ران)

اوزون درمانی

در حالت خوابیده، زانوها را ثابت نگه داشته و سپس بنشینید (تمرین عضله‌ی همسترینگ)

50

تمرینات دامنه حرکتی زانو و لگن (پاشنه‌ی پای خود را روی زمین بکشید)

51

تمرین دامنه حرکتی. به صورت تاق باز خوابیده و با ثابت نگه داشتن لگن، زانوها را خم کنید.

52

تمرین دامنه حرکتی. دمر خوابیده و در حالی که پای خود را مستقیم نگه داشته اید، آن را به عقب خم کنید.

53

تمرین مقاومتی برای زانو. دوچرخه ثابت

54

درمان با عمل جراحی

در صورتی که فرد به چندین آسیب دچار شود، پزشک ممکن است عمل جراحی را به عنوان گزینه‌ای برای درمان پیشنهاد دهد. به عنوان مثال، اگر فردی همزمان با دررفتگی زانو و پارگی چندین رباط، از جمله رباط صلیبی قدامی (ACL)، مبتلا شود، در اکثر موارد، انجام عمل جراحی امر ضروری است.

درمان پارگی‌های رباط صلیبی قدامی به طور معمول با بخیه زدن قابل انجام نیست. برای درمان این نوع آسیب و بازگرداندن ثبات به زانو، لازم است که رباط متضرر با یک رباط جدید جایگزین شود.

برای درمان کشیدگی و پارگی رباط صلیبی زانو روش های دیگری مانند تزریق پی آر پی، ورزش و … نیز وجود دارد.

آخرین مقالات
تلفن نوبت دهی کلینیک