درد استخوان دنبالچه: علت‌ها و درمان

تاریخ: ۹ اسفند ۱۴۰۲

درد دنبالچه یک نوع درد کمر است که در اطراف آخرین استخوان، در پایه ستون فقرات (موسوم به دنبالچه) احساس می‌شود. درد دنبالچه می‌تواند از خفیف تا شدید، متغیر باشد و معمولاً در این مواقع بدتر می‌شود:

  • نشستن – به خصوص اگر به عقب تکیه می‌دهید.
  • تغیر حالت نشسته به حالت ایستاده.

بعضی از افراد می‌توانند فقط برای چند دقیقه نشستن در یک موقعیت را تحمل کنند و برای تسکین درد خود مجبورند موقعیت خود را تغییر دهند. درد در داخل و اطراف دنبالچه گاهی اوقات می‌تواند انجام فعالیت‌های روزمره مانند رانندگی، خم شدن و یا نشستن را بسیار دشوار کند.

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما نشستن بر روی یک سطح نرم ممکن است دردناک‌تر از نشستن بر روی سطح سخت باشد. دلیلش این است که نشستن بر روی یک سطح نرم، بخش اعظم وزن بدن را بر استخوان دنبالچه قرار می‌دهد، به جای اینکه استخوان سخت زیر لگن، وزن شما را تحمل کند.

متخصصین ما در کلینیک امید برای تشخیص بیماری ابتدا معاینات دقیق بالینی به عمل می‌آورند سپس در صورت نیاز آزمایشات تشخیصی درخواست می‌شود. پس از تشخیص ریشه و منشا درد درمان با رویکردی پلکانی آغاز می‌شود به این معنی که ابتدا درمان با روش‌های ساده‌تر مانند ورزش، درمان‌های دستی و فیزیوتراپی تجویز می‌شود و سپس در صورت نیاز درمان‌های تهاجمی‌تر مانند انواع تزریق‌ها از جمله تزریق اوزون که ممکن است در مطب و یا در اتاق عمل تحت هدایت دستگاه فلوروسکوپ انجام شود، به بیماران ارائه داده می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین رزرو وقت ملاقات لطفا با کلینیک تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت مراجعه به متخصصین ما در کلینیک فوق تخصصی درد و ستون فقرات در روزهای سه‌شنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ می‌توانید با شماره‌ ۰۹۱۲۸۴۴۴۹۹۰ تماس بگیرید.

سایر علائم و نشانه‌ها

غیر از احساس درد در استخوان دنبالچه، سایر علائم درد دنبالچه ممکن است شامل:

  • کمر درد
  • کشیده شدن درد تا پایین پاها
  • احساس درد، قبل و یا هنگام اجابت مزاج
  • درد هنگام نزدیکی
  • باسن دردناک
  • افزایش درد قاعدگی در زنان

همچنین درد در استخوان دنبالچه می‌تواند شب‌ها موجب دشوار شدن خواب گردد. ممکن است مجبور باشید دائماً درحالی‌که در رختخواب دراز کشیده‌اید، حالت بدن خود را تغییر دهید.

چه عاملی باعث درد دنبالچه می‌گردد؟

درد دنبالچه معمولاً ناشی از آسیب به دنبالچه یا مناطق اطراف آن است. علل این درد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کشیدگی و جابجا شدن عضلات و رباط‌ها:
    مثلاً در زمان زایمان که عضلات و رباط‌های حمایت کننده استخوان دنبالچه تحت فشار قرار می‌گیرند.
  • تروما و ضربه:
    مثلاً در تصادفات رانندگی که ممکن است باعث وارد شدن آسیب به استخوان دنبالچه شود.
  • خروج استخوان دنبالچه از مکان طبیعی:
    ممکن است به دلیل حالت نامناسب بدن یا انجام فعالیت‌های مکرر مانند دوچرخه‌سواری و قایق‌رانی اتفاق بیفتد.
  • فرسودگی:
    ممکن است با پیری و افزایش سن مرتبط باشد.

تا حدی، حدود یک سوم موارد درد دنبالچه بدون علت مشخصی رخ می‌دهند، ولی فرسودگی به عنوان یک عامل ممکن است در این زمینه نقش داشته باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما مبتلا به درد مداوم کمر هستید که بیش از چند روز طول می‌کشد، به پزشک مراجعه کنید.

با اینکه درد دنبالچه معمولاً یک بیماری جدی نیست، اما بسیار مهم است که برای معاینه و بررسی به پزشک مراجعه کنید، شاید علائم درد شما ناشی از یک علت جدی‌تر و کمتر شایع مانند شکستگی باشد.

در اغلب موارد، پزشک می‌تواند علل درد استخوان دنبالچه را بر اساس علائم شما و یک معاینه جسمی از کمر و ستون فقرات تشخیص دهد.

در برخی از موارد ممکن است پزشک برای شما آزمایشات بیشتری را توصیه کند، مانند:

  • اشعه X (در دو حالت نشسته و ایستاده): مقایسه این دو عکس مشخص خواهد کرد که آیا دنبالچه شما هنگام نشستن و یا ایستادن، بیش از حد معمول حرکت می‌کند.
  • اسکن ام. آر. آی: برای بررسی احتمال عوارضی مانند عفونت استخوان یا سرطان استخوان، که ممکن است باعث علائم غیر قابل توضیح گردد، انجام می‌شود.

اشعه X همچنین می‌تواند برای بررسی احتمال شکستگی هر کدام از استخوان‌های دنبالچه استفاده گردد.

راه و روش‌های درمان


داروهای ضدالتهاب و مسکن‌های دیگر

استفاده از دارو جهت کاهش درد و ناراحتی از اهمیت بسیاری برخوردار است. سطح درد شما نشانگر سطح التهاب در دنبالچه است. درمان با مسکن‌ها و داروهای ضد التهاب ممکن است موثر باشد، به ویژه اگر تروما و ضربه به دنبالچه شما وارد شده باشد. برای اطمینان از استفاده صحیح از دارو، با یک پزشک داروساز مشورت کنید؛ به خصوص اگر به آلرژی مبتلا هستید و یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید. در صورت عدم موثری این داروها، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

جهت درمان درد دنبالچه در کلینیک امید روش های بدون جراحی و با هزینه‌ی بسیار کم و بازدهی بسیار خوب ارائه شده اند که این درمان‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

درمان با تزریق

  • این روش می‌تواند به طور موقت یا دائمی موثر باشد.
  • تزریق کورتیکواستروئید با بیهوشی یا بدون آن.
  • بلوک کردن عصب – این عمل شامل سرکوب کردن سیگنال‌های عصبی و مسدود کردن درد است.
  • تزریق مفصل استخوان دنبالچه – این مفصلی است که نزدیک به استخوان دنبالچه قرار دارد و ممکن است یکی از منابع درد استخوان دنبالچه باشد.
  • اوزون درمانی یک روش تزریقی است که برای درمان درد استخوان دنبالچه استفاده می‌شود که در آن اوزون باعث تحریک و بازگشت جریان خون به بافت‌ها می‌شود و با مهیا کردن مواد لازم برای بافت‌های آسیب دیده باعث بازسازی و بهبودی آنها می‌شود.

درمان دستی

بسته به علت درد دنبالچه، درمان فیزیکی ممکن است یک گزینه موثر باشد. کارشناسان ما در درمان‌های دستی مشکلات لگن آموزش دیده‌اند. ماساژ بافت‌های عمیق در باسن، عضلات لگن و کمر نیز می‌تواند به رفع این مشکلات کمک کند. البته بستگی به جایی دارد که  منشاء علائم شما می‌باشد. تکنیک‌های طب سوزنی و درمان با سوزن خشک نیز می‌تواند در تسکین درد شما موثر باشد.

درمان دستی در کلینیک امید توسط متخصصان با مدرک رسمی از دوره‌های برگزار شده در اروپا به روش دکتر مین انجام می‌شود.

درمان-دستی125

عمل جراحی

انجام جراحی برداشتن استخوان دنبالچه، چندان معمول نیست و معمولاً تنها هنگامی توصیه می‌شود که درد شدید باشد و همه درمان‌های دیگر بی‌نتیجه باشد.

مراقبت‌های خانگی

  • نشستن: بالشتک دنبالچه (که طراحی مخصوص دارد)، و یا حتی بر یک حلقه شنا، می‌تواند فشار دنبالچه شما را هنگامی که نشسته‌اید، خنثی کند. هنگام نشستن بر صندلی، خم شدن به جلو و قرار دادن بازوهای خود بر روی یک سطح صاف در مقابل خود نیز می‌تواند به کاهش فشار بر دنبالچه کمک کند.
  • لباس: لباس‌های گشاد بپوشید و از پوشیدن شلوار تنگ خودداری کنید.
  • خواب: به پهلو بخوابید و یک بالش را بین پاهای خود قرار دهید. از خوابیدن به پشت اجتناب کنید.

تسکین درد

استفاده از کمپرس سرد، مانند یک بسته یخ نخود فرنگی، به مدت ۱۰ دقیقه می‌تواند به کاهش درد شما کمک کند. همچنین، می‌توانید از یک کیسه گرم از داروخانه یا یک بطری آب گرم استفاده کنید تا به رفع درد و ناراحتی شما کمک کند. این دو روش را امتحان کنید، ممکن است یکی از آن‌ها برای شما موثر باشد.

آخرین مقالات
تلفن نوبت دهی کلینیک