روماتیسم مفصلی پا و مچ پا: علائم و درمان

تاریخ: ۷ آذر ۱۴۰۲

روماتیسم مفصلی یک نوع بیماری سیستمی است که به مفاصل مختلف در بدن حمله می‌کند. علائم بیماری روماتیسم مفصلی در نود درصد از افراد مبتلا عاقبت به پا و مچ پا کشیده می‌شود. معمولاً در ابتدا علائم روماتیسم مفصلی در انگشتان پا و پاها سپس در پشت پا و در نهایت در مچ پا دیده می‌شود. برخی دیگر از روماتیسم‌های التهابی که پاها و مچ پاها را در برمی گیرند عبارتند از نقرس، اسپوندیلیت انکیلوزینگ، آرتروز پسوریاتیک و سندرم رایتر

‌پزشکان ما در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی امید، ابتدا با استفاده از معاینات دقیق و آزمایشات تکمیلی مانند آزمایش خون شرایط بیمار را سنجیده و به ارزیابی میزان آسیب وارده به ساختمان‌های اطراف مفصل مانند ماهیچه‌ها و بررسی وجود درد‌های ارجاعی می‌پردازند. سپس با ارائه برنامه درمانی اثربخش و پیشرفته با رویکرد پلکانی به شما در غلبه به این بیماری کمک می‌کنند. منظور از رویکرد پلکانی در واقع این است که در ابتدا پزشک، درمان را با روش‌های درمانی ساده مانند درمان دستی و فیزیوتراپی با توجه به محدودیت‌ها برای بیماران روماتیسمی آغاز می‌کند و سپس در صورت نیاز متدهای پیشرفته درمانی مانند انواع تزریق و جراحی را به بیمار تجویز می‌کند. تزریق گاز اوزون تحت هدایت دستگاه سونوگرافی یکی از درمان‌های موثر روماتیسم مفصلی ارائه شده در کلینیک ما است.

برای کسب اطلاعات بیشتر جهت مشاوره درمان رماتیسم مچ پا و رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های کلینیک تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت مراجعه به متخصصین ما در کلینیک فوق تخصصی درد و ستون فقرات در روزهای سه شنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ می‌توانید با شماره‌ ۰۹۱۲۸۴۴۴۹۹۰ تماس بگیرید.

دلایل ابتلا به بیماری روماتیسم پا

علت اصلی ابتلا به بیماری روماتیسم مفصلی هنوز مشخص نشده است، اما تئوری‌های زیادی در این زمینه وجود دارد. برخی افراد به دلیل مسائل ژنتیکی به این بیماری دچار می‌شوند. هرچند که معمولاً دلایل شیمیایی و محیطی نیز می‌توانند به فعال شدن این بیماری کمک کنند. در روماتیسم مفصلی، سیستم ایمنی بدن علیه خودش عمل می‌کند و به جای محافظت از مفاصل، موادی تولید می‌شود که باعث حمله به مفاصل و ایجاد تورم می‌شوند.

علائم بیماری روماتیسم پا

شایع‌ترین علائم بیماری روماتیسم پا، درد، تورم و چوب شدگی است. معمولاً علائم در چند مفصل از هر دو پا به وجود می‌آید. شما ممکن است در مفاصل یا در یک پا یا روی پا احساس درد داشته باشید. همچنین احتمالاً پای شما گرم شده و راه رفتن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد یا شاید دچار میخچه و پینه در انگشتان پا شوید به طوری که انگشتان شما خم و سفت شود، به انگشتانی که دچار این عارضه می‌شوند، انگشتان چکشی گفته می‌شود.

اگر پشت و مچ پای شما تحت تأثیر قرار بگیرد ممکن است استخوان‌های شما از محل خود جابجا شوند. این می‌تواند باعث از بین رفتن قوس کف پا شود وباعث ایجاد درد و مشکل در راه می‌شود.

از آنجا که روماتیسم مفصلی تمام سیستم بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد ممکن است شما احساس تب و خستگی داشته باشید و اشتهایتان هم کم شود. ممکن است در اطراف مفاصل شما به خصوص در اطراف آرنجتان توده‌هایی شکل بگیرد.

تشخیص بیماری روماتیسم پا

در برخی موارد وجود علائم آرتروز در پا اولین نشانه‌های ابتلا به بیماری روماتیسم مفصلی است. پزشکان در کلینیک ما درمورد سوابق بیماری، سوابق شغلی و فعالیت‌های تفریحی شما و هر گونه سابقه بیماری یا وجود بیماری در پاها و ساق پا از شما سوالاتی می‌پرسند. علائم بیماری ممکن است در مفاصل مشابه در هر دو پا یا در چند مفصل ظاهر شوند که می‌تواند نشانه ابتلا به بیماری روماتیسم مفصلی باشد.

همچنین ممکن است متخصصین ما از شما بخواهند تا برای بررسی آسیب دیدگی‌های مفاصل پا، به وسیله اشعه ایکس از نواحی مورد نظر عکس برداری کنید.

به کمک آزمایش خون احتمال ابتلا به کم خونی یا آنتی بادی که به آن عامل روماتوئید گفته می‌شود و همراه با روماتیسم مفصلی به وجود می‌آید بررسی می‌شود.

درمان روماتیسم پا

بسیار از افرادمبتلا به روماتیسم پا می‌توانند به کمک دارو و ورزش، درد و بیماری روماتیسم خود را کنترل کنند.

حفظ تعادل به کمک ورزش

سریع دست به کار شوید! وقتی که علائم بیماری عود می‌کند شما به کمی استراحت نیاز دارید. این به معنای استراحت در رختخواب نیست و پزشک آن را به شما توصیه نمی‌کند. وقتی که شما برای مدت زیادی از پاهای خود استفاده نکنید ماهیچه‌ها و عضلات پا ضعیف شده و درد در ناحیه مفصل شدیدتر خواهد شد.

درمان روماتیسم پا به کمک سرما و گرما

تدابیر درمانی ابتدایی با استفاده از سرد و گرم می‌تواند در کاهش درد آرتروز تأثیر بسزایی داشته باشد. انجام حمام یا استفاده از وان آب گرم و یا دوش گرفتن با آب گرم، به ویژه در صبح، منجر به کاهش احساس درد و انعطاف پذیری کمتر مفاصل می‌شود. همچنین، در شب، استفاده از پدهای مرطوب گرم یا تشک برقی می‌تواند به آرامی مفاصل را راحت کند.

برای مدیریت درد مفاصل، استفاده از روش‌های درمانی سرد بهترین نتیجه را به ارمغان می‌آورد. مثلاً، یک بسته سبزیجات یخ زده یا بسته‌های یخ را در یک حوله پیچیده و آن را روی مفاصل دردناک قرار داده تا به سرعت درد کاهش یابد.

دارو برای درمان درد روماتیسم پا

برخی داروها مانند آسپیرین یا ایبوپروفن به کنترل درد کمک می‌کنند. داروهای دیگر مثل متوترگزات، پردنیزون، سولفاسالازین و ترکیبات طلا به کاهش سرعت گسترش درد کمک می‌کند.

تزریق برای کاهش درد روماتیسم پا

در برخی موارد تزریق داروهای استروئیدی در مفصل می‌تواند به کاهش تورم و التهاب ناشی از روماتیسم پا کمک کند.

تزریق گاز اوزون

در این روش پزشک گاز اوزون یا همان O۳ را تحت هدایت دستگاه سونوگرافی به مچ پا تزریق می‌کند. این روش برای درمان روماتیسم مفصلی بسیار کارآمد و موثر است زیرا گاز اوزون با افزایش جریان خون و رساندن مواد مغذی به بافت آسیب دیده باعث افزایش روند بهبود و کاهش ورم و التهاب می‌شود.

استفاده از کفش‌های مخصوص برای کاهش درد روماتیسم پا

پزشکان ما ممکن است به شما توصیه کنند که از کفش‌های خاص استفاده کنید تا درد روماتیسم پا کاهش یابد. اگر انگشتان پای شما خم و سفت شده‌اند، مناسب است از کفش‌هایی استفاده کنید که فضای بیشتری برای جاگیری انگشتان دارند و محل قرار گیری آنها در آن عمیق‌تر است. همچنین، ممکن است به کفش‌هایی با کفی‌های نرم و پاشنه سخت نیاز داشته باشید. در موارد شدید و حاد، ممکن است به استفاده از ارتوزهای قالبی مچ پا، عصا یا عصای زیربغل نیاز داشته باشید.

ماساژ درمانی برای بهبود درد روماتیسم پا

موسسه آرتروز گزارش داده که استفاده از ماساژ درمانی منظم به بهبود دامنه حرکتی و کاهش درد و چوب شدگی ناشی از روماتیسم پا کمک می‌کند. به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید تا به شما آموزش دهد که چگونه خود را ماساژ دهید یا برنامه منظمی برای مراجعه به یک ماساژور برای خودتان تنظیم کنید.

طب سوزنی برای کاهش درد روماتیسم پا

طب سوزنی یک روش درمانی قدیمی چینی است که با استفاده از فرو کردن سوزن‌هایی در نقاط خاصی از بدن انجام می‌شود. ظاهراً با این کار انرژی به بدن شما بازگشته و تعادل در بدن شما ایجاد می‌شود. به کمک طب سوزنی می‌توان دردهای ناشی از روماتیسم پا را کاهش داد. اگر شما می‌خواهید در محل دیگری از این روش استفاده کنید از تبحر و مهارت کسی که این روش را برای شما استفاده می‌کند مطمئن شوید.

تمرینات ورزشی برای کاهش درد ناشی از روماتیسم پا

انجام تمرینات ورزشی برای درمان روماتیسم مفصلی از اهمیت زیادی برخوردار است. پزشکان و فیزیوتراپیست های ما حرکات کششی و حرکاتی که باعث بهبود عملکرد و دامنه حرکتی مفاصل می‌شود را به شما توصیه خواهند کرد.

جراحی برای درمان روماتیسم پا

با استفاده از جراحی، می‌توان بسیاری از بیماری‌های مرتبط با روماتیسم پا و مچ پا، از جمله پینه و انگشتان چکشی را درمان نمود. در این زمینه، مواد فیوژن (آرترودز) به عنوان یکی از موفق‌ترین گزینه‌ها برای انجام عمل جراحی مطرح است. عمل فیوژن بیشتر به روی انگشتان شست پا، میانه پا، پاشنه و مچ پا انجام می‌شود.

در این عمل جراحی، غضروف مفصل به‌طور کلی برداشته می‌شود، و در برخی موارد، استخوان‌های اضافه نیز حذف می‌شوند. سپس، استخوان‌ها با استفاده از پیچ یا میله به استخوان‌های دیگر متصل شده و در مکان خود ثابت می‌شوند. جراح ممکن است یک استخوان از ساق پا یا ران را پیوند زند و در نهایت، با یکپارچه‌سازی استخوان‌ها، استخوان‌های صلب و پایداری بسازد.

آخرین مقالات
تلفن نوبت دهی کلینیک