فواید اوزون تراپی برای درمان بیماری‌های ستون فقرات

تاریخ: ۱۳ آذر ۱۴۰۲

اوزون درمانی یک درمان منحصربه‌فرد است. این روش تلفیقی از طب جایگزین و طب مدرن می‌باشد. در این نوع درمان با استفاده از ازون میزان اکسیژن بدن را افزایش می‌دهند. اوزون تراپی از طریق فرآیندی به نام “اتوهموتراپی” یا “خون خود درمانی” انجام می‌شود. در این فرایند خون از بیمار گرفته شده و در معرض اوزون قرار می‌گیرد، سپس از طریق وریدها دوباره به بیمار تزریق می‌شود. نتایج به دست آمده حاکی از این است که این فرایند، هم اثر درمانی و هم اثر سم زدایی دارد. این نوع درمان عفونت‌ها را سرکوب کرده و سیستم ایمنی را تقویت می‌نماید.ازن تراپی روشی است که در آن تزریقی از اکسیژن و مواد مغذی هومیوپاتی انجام می‌شود. اوزون شکل بسیار فعال اکسیژن در عالم است و اوزون درمانی برای بهبود و ترمیم بافت، مفاصل، رباط و استخوان آسیب‌دیده از قدرت اکسیژن استفاده می‌کند. اکثر بیماران با استفاده از این روش درمانی، کاهش درد فوری و بهبود شکستگی استخوان را تجربه خواهند کرد.

اوزون درمانی با استفاده از اکسیژن به صورت قوی باعث بازسازی واحیای تاندون، بافت، لیگامنت و مفاصل آسیب دیده میشود . اوزون درمانی آرتروز زانو باعث بهبودی کامل وکاهش درد درمفاصل وبافت ها میشود و به بهبود آرتروز ساییدگی زانو و سایر مفاصل بدن کمک می کند. اوزون یک روش ضدالتهابی و یک درمان دائمی است که باعث بازسازی لیگامنت ها برای درد های مزمن مفاصل میشود اوزون درمانی بوسیله تزریق کلوژن دربافت های اتصال بدن انجام میشود و باعث تولید ماده و گازاوزون دربافت ها و بازسازی بافت های آسیب دیده و بافت های ضعیف دراطراف مفاصل میشود این مواد دربافت های اتصال آسیب دیده یا اطراف مفصل تزریق میشود وباعث بازسازی این نواحی میشود.

استفاده از اوزون درمانی می‌تواند به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده، به ویژه لیگامنت‌ها و ویژگی‌های آنان که پاره شده‌اند، کمک کند و علائم ساییدگی زانو را کاهش دهد. این روش با ایجاد توقف در درد و التهاب، بهبود جریان خون بیشتر، افزایش تأمین مواد مغذی برای بافت‌ها و ارسال اکسیژن به مناطق آسیب‌دیده، به بهبود حرکت و کاهش درد مفصل منجر می‌شود. مقایسه با جراحی، ازن درمانی به مراتب کمترین ریسک را برای بیمار و پزشک ایجاد می‌کند، هزینه‌ای اقتصادی‌تر دارد و زمان درمان نیز کوتاه‌تر است.

کلینیک امید در مواجه با بیماری‌‌ها از پارگی و التهاب تاندون، رویکرد پلکانی دارد و پس از انجام معاینات دقیق استفاده از درمان‌های ساده‌تر را در اولویت خود قرار می‌دهد متخصصین طب فیزیکی این کلینیک ابتدا درمان‌‌های ساده و کم تهاجمی مانند درمان‌های دستی و فیزیوتراپی را به بیماران پیشنهاد می‌دهند. در صورتی که بیمار به درمان‌های ساده پاسخ نداد، استفاده از درمان‌های تهاجمی‌تر مانند تزریق اوزون توصیه می‌شود. مطالعات علمی و تجربه نشان داده‌اند ازون درمانی به عنوان بخشی از روند درمان، می‌تواند نتایج بسیار مثبتی در انواعی از بیماری‌ها داشته باشد، از جمله: دیسک کمر، کمردرد، آرتروز و پوکی استخوان. جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین رزرو وقت ملاقات لطفا با کلینیک تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت مراجعه به متخصصین ما در کلینیک فوق تخصصی درد و ستون فقرات در روزهای سه‌شنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ می‌توانید با شماره‌ ۰۹۱۲۸۴۴۴۹۹۰ تماس بگیرید.

 

اوزون چیست؟

ازون تراپی

اوزون شکلی از اتم اکسیژن است. اکثر مردم با مولکول اکسیژن (o۲) آشنا هستند. این فرم از اکسیژن در هوایی که ما تنفس می‌کنیم وجود دارد. اکسیژن مهم‌ترین عنصر برای سلامتی و تندرستی بدن ما محسوب می‌شود. در این شکل از اکسیژن ۲ اتم اکسیژن وجود دارد که پایدارترین فرم اکسیژن (o۲) را به وجود می‌آورد. (o۲) کاملاً بی‌رنگ است. ازون (o۳)، فرمی دیگر از مولکول اکسیژن است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. این اتم اضافی یعنی” اکسیژن سوم”، به ازن خواص درمانی قابل توجهی می‌دهد و از اکسیژن یک سوپر مولکول می‌سازد. اوزون به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود. درواقع، هنگامی که دچار بیماری می‌شویم، گلبول‌های سفید خون، به عنوان بخشی از فرایند پاسخ ایمنی، ازون را تولید می‌کنند. با استفاده از اوزون تراپی شما اساساً سیستم ایمنی خود را به‌صورت طبیعی تقویت می‌کنید. این نوع درمان اثرات بسیار مطلوب بر بیماری‌های مزمنی دارد که با اختلال عملکرد سیستم ایمنی بدن در رابطه هستند، مانند التهاب‌ها یا عفونت‌ها.

مزایای اوزون درمانی

ازون درمانی

اوزون درمانی خواص درمانی بسیاری قدرتمندی دارد. عوارض این روش بسیار کم است یا حتی می‌توان آن را بدون عارضه در نظر گرفت.

 مطالعات نشان می‌دهد ازن درمانی دارای مزایای متعددی است، از جمله:

  • جلوگیری از عفونت‌ها از طریق کشتن ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها. به‌خصوص عوامل بیماری زایی که نسبت به درمان مقاوم بوده و در بیماری‌های مزمنی مانند بیماری لایم دخالت دارند.
  • بهبود گردش خون از طریق افزایش جریان خون در سیستم قلبی عروقی.
  • اوزون درمانی سیستم ایمنی بدن را تنظیم می‌کند، بدین معنی که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا خود را در بهترین شرایط ممکن قرار دهد.
  • ازن درمانی از طریق تحریک آنزیم DPG (دی فسفوگلیسرات) جذب اکسیژن را افزایش می‌دهد. این آنزیم به سلول‌ها کمک می‌کند تا اکسیژن موردنیاز خود را به‌خوبی از جریان خون به دست آورند. این امر کمک می‌کند تا عفونت‌های بی هوازی و مقاوم از بین بروند. همچنین با تأمین اکسیژن اضافی برای سلول‌ها، محیطی را فراهم می‌نماید که آن‌ها بهتر بتواند شرایط خود را بازسازی کنند.
  • ازون درمانی میتوکندری ها را تحریک می‌کند. آن‌ها نیروگاه‌های سلولی هستند و انرژی در دسترس را برای شما افزایش می‌دهند.
  • اوزون درمانی توانایی آنتی اکسیدانی بدن شما را افزایش داده که در پی آن مقاومت بدن در برابر عوامل مخرب افزایش می‌یابد.

اوزون تراپی علاوه بر درمان مشکلات ستون فقرات برای کاهش دردهای مفصلی مانند درد مفصل شانه، زانو، مفصل لگن و ران و … نیز موثر است.

استفاده از اوزون درمانی برای بیماری‌های ستون فقرات مانند دیسک کمر

برای بسیاری از افراد مبتلا به فتق دیسک کمر، عمل جراحی گزینه  مناسبی نیست. بنابراین ممکن است این افراد درد قابل توجهی را در اثر بیماری خود تحمل کنند. اما خبر خوبی برای آن‌ها وجود دارد. محققان گزینه غیر جراحی برای آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که بدون عوارض است و آن تزریق ازن می‌باشد. در درمان کمر درد و درمان ارتروز ستون فقرات اوزون درمانی بهترین پیشنهاد است زیرا:

  • اوزن درمانی به طور مستقیم بر روی پروتئوگلیکان‌ها اثر گذار است، که پروتئین‌هایی هستند که هسته دیسک‌های بین‌مهره‌ای را تشکیل می‌دهند. این فرآیند منجر به انتشار مولکول‌های آب و تجزیه و تحلیل ماتریکس دیسک می‌شود. سپس این ماتریکس توسط بافت فیبروز بازسازی می‌شود، که نتیجه آن افت حجم دیسک و کاهش فشار بر روی عصب‌هاست و یا حتی حذف آن.
  • اوزن درمانی اثرات ضد درد و ضد التهابی دارد، که می‌تواند در کاهش درد ناشی از مشکلات دیسک مؤثر باشد. گزارش‌ها نشان داده‌اند که در بیماران مبتلا به درد ناحیه کمر، پس از یک هفته ازون درمانی، نتایج مطلوبی حاصل شده است که مقایسه‌ای با استروئید درمانی داشته‌اند. حتی بیمارانی که به مدت ۶ ماه اوزن تراپی را ادامه داده‌اند، بهبودی بهتری نسبت به درمان‌های استروئیدی داشته‌اند.

در فرایند اوزون درمانی چه روی می‌دهد؟

فواید اوزون تراپی

اتوهموتراپی یکی از روش‌های رایج و بسیار مؤثر در زمینه‌ی ازن‌درمانی است. در این روش، حدود ۱۷۰ تا ۳۵۰ میلی‌لیتر خون از بیمار با استفاده از یک سیستم کاملاً استریل جمع‌آوری می‌شود. سپس این خون به یک ظرف استریل منتقل می‌شود. در مرحله بعد، اوزن به آرامی به ظرف افزوده می‌شود و خون و اوزن با یکدیگر مخلوط می‌شوند. این اجازه را می‌دهد که سلول‌های قرمز و سفید خون از اوزن به‌خوبی جذب شوند. در نهایت، خون مخلوط با اوزن دوباره به بدن بیمار بازمی‌گردد. این فرآیند معمولاً کمتر از ۱ ساعت به طول می‌انجامد.

آیا ازون درمانی را باید به عنوان بخشی از فرایند درمان در نظر گرفت؟

بر اساس وضعیت و شرایط شما، پزشک در خصوص همه روش‌های درمانی با شما صحبت خواهد کرد و آن‌ها را به شما معرفی خواهد نمود. درحالی‌که ازون درمانی بسیار مؤثر است، اما نباید آن را یک چوب جادویی دانست که تمام مشکلات شما را برطرف می‌کند. اوزون درمانی یک درمان تکمیلی است که می‌تواند تفاوت‌های چشم‌گیری را در روند درمانی شما ایجاد کند. اما زمانی بیشترین اثر را دارد که به عنوان بخشی از فرایند درمان شما طراحی گردد. درمان کامل شما می‌تواند شامل مواردی همچون: انجام آزمایش‌های لازم، تغذیه درمانی، بهینه‌سازی هورمون‌ها، سم زدایی و دیگر روش‌های درمانی باشد.

آخرین مقالات
تلفن نوبت دهی کلینیک