گردن درد عصبی و راهکارهایی برای تسکین آن (ماساژ، حمام گرم و …)

علت گردن درد عصبی چیست؟ وقتی احساس استرس یا اضطراب می‌کنید، بدن شما کورتیزول، هورمون استرس را ترشح می‌کند. این هورمون با بالا بردن فشار خون و انقباض عضلات بدن را برای مقابله با منبع استرس آماده می‌کند. استرس مزمن می‌تواند منجر به افزایش بیش از حد و پیوسته فشار خون و فشار عصبی مداوم روی عضلات شود. عضلات خشک می‌شوند و فرد احساس درد می‌کند. این روند می‌تواند منجر به بروز درد طولانی مدت اغلب در گردن، شانه‌ها یا کمر شود. درد و افزایش فشار خون نیز می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در خواب، دستگاه گوارش و دستگاه تناسلی شود.

متخصص طب فیزیکی برای درمان فشار عصبی و اضطراب از رویکردی چند جانبه استفاده می‌کند. متخصصین علائم را با شما در میان می‌گذارند و پس از آن یک برنامه درمانی شخصی برای شما ایجاد می‌کنند. همچنین ممکن است از ماساژ یا حرکات کششی در طول جلسه درمانی برای رفع فشار عصبی روی عضلات استفاده شود. ریلکس شدن عضلات موجب تخلیه اسید لاکتیک تجمع یافته می‌شود و فشار خون شما را پایین می‌آورد. همچنین متخصص طب فیزیکی می‌تواند تمرینات، حرکات کششی، تکنیک‌های تنفسی و سایر تغییرات در سبک زندگی تأثیرگذار روی علت استرس و اضطراب مزمن را به شما آموزش دهد. چنین درمانی می‌تواند مزایای فوری و بلند مدتی را برای سلامت روان به همراه داشته باشد.

عوامل متعددی می‌توانند احتمال بروز گردن درد را افزایش دهند. اگر گردن درد شدید است یا زندگی شما را تحت تأثیر قرار داده است، توصیه می‌شود به متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید. مسائل دیگر مانند گردن درد، فتق دیسک، آرتروز گردن و سایر موارد همگی می‌توانند به شکل گردن درد ظاهر شوند اما نیاز به مداخله پزشکی دارند. مانند همیشه، اگر درد ناگهانی و شدید است در اسرع وقت به دنبال درمان باشید تا احتمال بروز آسیب کاهش یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی تشخیص و درمان گردن درد عصبی و یا برای رزرو نوبت در کلینیک توانبخشی امید، با شماره تلفن‌های 02188801800 تماس حاصل فرمایید.

دلایل گردن درد عصبی


به نظر می‌رسد علت اصلی درد گردن عصبی است. در لحظات بسیار تنش‌زا، عضلات شما بطور قابل توجهی منقبض می‌شوند. گاهی می‌شنوید افرادی نیاز به ماساژ کمر یا گردن برای رفع «گره» در عضلات خود دارند. این گره‌ها اغلب به دلیل فشار عصبی عضلانی ناشی از استرس شکل می‌گیرند. این فشار عصبی روی عضلات گردن، شانه‌ها و کمر را هدف قرار می‌دهد. هرچه اضطراب بیشتری داشته باشید، فشار عصبی ممکن است باعث بروز درد و ناراحتی بیشتری شود.

ذهنیت به ویژه در بیماران عصبی و مضطرب به معنی همه چیز است. بسیاری از افراد حتی اگر عصبی نباشند دچار ناراحتی عضلانی و خشکی در گردن خود می‌شوند. با این حال در افراد عصبی احتمال توجه و تمرکز روی این مشکل بیشتر است. متأسفانه، اضطراب باعث می‌شود افراد به طور ناخواسته بیشتر روی احساسات منفی تمرکز کنند. این حالت موجب می‌شود که در افراد فوق علی‌رغم شباهت ماهیت درد، گردن درد نسبت به افراد فاقد اضطراب شدیدتر احساس شود.

گردن درد عصبی فراگیر


به دلایل مشابه، گردن درد در افراد دچار مشکلات عصبی نسبت به افراد فاقد اضطراب شدیدتر احساس می‌شود. گردن درد خفیف تا متوسط بدون داشتن هیچ گونه مشکل سلامتی شایع است. این نوع گردن درد می‌تواند ناشی از نشستن کل روز روی صندلی، خوابیدن در موقعیت‌های ناراحت‌کننده، انداختن طولانی مدت سر به سمت پایین (به ویژه هنگام استفاده از تلفن‌های همراه)، عدم کشش و سایر موارد باشد.

 

گردن درد عصبی فراگیر

در صورت عدم وجود مشکلات عصبی ممکن است گردن درد به عنوان دردی معمولی که معمولاً برای همه افراد پیش می‌آید رفع شود. با این حال، به دلیل مشکلات عصبی و اضطراب ممکن است به ناراحتی‌های جسمی حساس‌تر باشید و نتوانید روی موارد دیگر تمرکز کنید. افراد دچار حملات پانیک احتمالاً ناراحتی شدیدتری را تجربه خواهند کرد. میزان انرژی ذهنی که روی گردن خود متمرکز می‌کنید ممکن است درد را افزایش داده و احتمالاً اضطراب و مشکلات عصبی را بدتر کند.

چگونه می‌توان گردن درد عصبی کنترل کرد


به طور کلی، زمانی که مشکلات عصبی باعث ایجاد گردن درد از طریق فشار عصبی روی عضلات می‌شوند، بهترین کار این است که ابتدا این فشار و سپس اضطراب را کنترل کنید. اکثر علائم عصبی شما را ملزم می‌کنند که به طور مستقیم به مشکل پاسخ دهید تا زمانی که مشکل از بین برود، اما فشار عصبی روی عضلات ماندگاری بیشتری دارد. این بدان معناست که احتمالاً به درمان‌های اضافی نیاز دارید. تعدادی از درمان‌های گردن درد عصبی عبارتند از:

داروهای مسکن 

داروهای مسکن بدون نسخه راه حلی مفید برای مبارزه با گردن درد هستند. حتی اگر گردن درد شما ناشی از فشار عصبی باشد، داروهایی مانند تیلنول به طور خاص برای کاهش چنین دردهایی تولید شده‌اند. این نوع دردها هنوز هم می‌توانند به خوبی به مسکن‌ها پاسخ دهند. شما نیز می‌توانید از این روش درمانی بهره‌مند شوید.

ماساژ

ماساژ یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش گردن درد عصبی است. می‌توانید ماساژ را شخصاً انجام دهید یا از فرد دیگری بخواهید که ماساژ را انجام دهد. هر تصمیمی که بگیرید، ماساژ دادن عضلات به صورت مؤثری به کاهش گردن درد عصبی در بدن کمک می‌کند. ماساژ درمانی به رفع برخی از فشارهای عصبی که باعث ایجاد ناراحتی عضلانی می‌شوند نیز کمک می‌کند.

 

ماساژ برای گردن درد عصبی

حمام/دوش آب گرم

گرما درمانی روشی مؤثر جهت بهبود گردن درد عصبی محسوب می‌شود. حمام یا دوش گرفتن با آب گرم تا زمانی که گرما را در عضلات خود احساس کنید بسیار مطلوب است. گرما عضلات را ریلکس می‌کند و این امر باعث می‌شود که فشار عصبی کاهش یابد. برای برخی افراد استفاده از آب گرم و/یا بخار گرم می‌تواند روشی مؤثر جهت تسکین گردن درد عصبی باشد.

ورزش

چنانچه حین ورزش درد شدیدی احساس نکنید، انجام تمرینات ورزشی می‌تواند علائم گردن درد را بهبود بخشد. دویدن و کشش تمرینات مناسبی برای گردن درد محسوب می‌شوند. با انجام منظم تمرینات ورزشی عضلات گردن تقویت می‌شوند و احتمال بروز خشکی گردن در زمان فشار عصبی و استرس کاهش می‌یابد.

تمرینات مناسب ورزشی باعث کاهش برخی علائم فشار عصبی و تأثیر آن‌ها بر بدن می‌شوند. همچنین باید وضعیت نشستن خود را اصلاح کنید، مرتباً کشش را انجام دهید و به خوبی استراحت کنید و خواب مناسبی داشته باشید. در صورت بروز فشار عصبی گردن درد مداوم ممکن است شدیدتر شود. بنابراین کاهش درد می‌تواند احتمال بروز گردن درد عصبی و خشکی عضلات را کاهش دهد. اما مطمئناً اگر فشار عصبی و اضطراب را برطرف نکنید، بسیاری از این علائم عود خواهند کرد. به طور کلی، با توجه به موارد فوق توصیه می‌شود استراتژی درمانی مناسبی را برای مدیریت صحیح مشکل خود برنامه‌ریزی کنید.

چگونه فیزیوتراپی می‌تواند گردن درد عصبی را از بین ببرد

اکثر موارد گردن درد با فیزیوتراپی بهبود می‌یابند. متخصصین طب فیزیکی انواع تمرینات را با سایر روش‌های درمانی مانند گرما درمانی ترکیب می‌کنند. همچنین متخصصین در مورد وضعیت مناسب قرارگیری بدن و راه‌های جلوگیری از بدتر شدن گردن درد عصبی آموزش‌های لازم را به شما می‌دهند.

تقویت گردن می‌تواند تحرک را افزایش داده و میزان فشار بر ستون فقرات گردنی شما را کاهش دهد. تمرینات هوازی با شدت کم مانند پیاده‌روی یا شنا نیز می‌توانند گردن درد عصبی را بهبود بخشند. این تمرینات ورزشی جریان خون را در عضلات گردن تقویت و به شل شدن آن‌ها و کاهش خشکی گردن کمک می‌کنند.

برخی از حرکات ورزشی مناسب برای تسکین گردن درد عصبی در این قسمت آورده شده‌اند:

کشش گردن با کمک دست

دستان خود را روی قاعده‌ی گردن قرار دهید به گونه‌ای که آرنج‌های شما در طرفین باشند. بلند شوید و یک نفس عمیق بکشید. سپس حین بازدم و در حالی که چانه خود را به سمت سینه می‌برید، آرنج‌ها را به سمت زمین بکشید. به آرامی و با استفاده از وزن دست و بازوها سر را پایین بیاورید و چند نفس عمیق بکشید.

 

کشش برای گردن درد عصبی

ایر دراپ

انگشتان خود را روی کمر قرار دهید، دستان خود را روی قسمت مناسبی از پایین کمر خود بگذارید و شانه‌ها را به سمت پایین و عقب بکشید. سپس گوش راست خود به سمت شانه راست نزدیک کنید و برای مدتی به اندازه چند دم و بازدم در این حالت بمانید. این تمرین را با سمت چپ نیز انجام دهید.

 

ایر دراپ برای گردن درد عصبی

خم شدن به جلو همراه با خم کردن سر

از قسمت لگن به صورت لولایی به جلو و به سمت زمین خم شوید. آرنج‌های مخالف را با دست‌های خود نگه دارید و اجازه دهید سر شما به سمت پایین خم شود. سر خود مانند زمانی که بله می گویید خم کنید. سپس سر خود را مانند زمانی که خیر می گویید تکان دهید.

 

خم شدن برای گردن درد عصبی

کشش گردن 

به صورتی اغراق‌آمیز سر خود را تکان دهید مانند زمانی که به شدت «بله» می گویید. سر خود را به سمت سقف بالا ببرید و تا آنجا که می‌توانید گردن خود را بکشید و به بالا نگاه کنید. سپس تا جایی که می‌توانید چانه خود را به سمت سینه پایین بیاورید. این تمرین را 10 بار تکرار کنید.

 

کشش برای گردن درد عصبی

حرکت دایره‌وار گردن

با استفاده از چانه‌ی خود دایره‌ای را در فضا سه بار به راست و سپس سه بار به چپ بکشید.

 

حرکت دایره‌وار برای گردن درد عصبی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonمشاوره و تماس