درمان خانگی درد سیاتیک: خوابیدن صحیح، ماساژ، دانه شنبلیله و …

اگر به سیاتیک مبتلا هستید، ممکن است دردی را در امتداد مسیر عصب سیاتیک احساس کنید که از پایین کمر، لگن و باسن شما تا پایین پاها کشیده می‌شود. البته درد سیاتیک می‌تواند بر یک طرف بدن شما تأثیر بگذارد. درد سیاتیک زمانی اتفاق می‌افتد که فتق دیسک ستون فقرات، بخشی از سیستم عصبی شما را تحت فشار قرار دهد. در نتیجه، باعث درد، التهاب و بی‌حسی در پاها و حتی انگشتان پا خواهد شد. عواملی از جمله سن، چاقی، نوع شغل، نشستن برای طولانی مدت، دیابت ممکن است خطر ابتلا به درد سیاتیک را افزایش دهد. اگرچه ممکن است درد ناشی از عصب سیاتیک شدید باشد، اما بیشتر مبتلایان به این درد می‌توانند با انجام درمان‌های غیر جراحی مشکل خود را در طی چند هفته درمان کنند. اگرچه بیماران مبتلا به سیاتیک شدید که دچار ضعف در پا یا تغییراتی در عملکرد مثانه یا روده می‌شوند، ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشند. در این مقاله چند روش درمانی خانگی مؤثر برای درد سیاتیک به شما معرفی می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند تا درد و ناراحتی‌تان به طور چشمگیری تسکین دهید. اگر نگران این مسئله هستید، لطفاً این مقاله را بخوانید تا به اطلاعات بیشتری در مورد آن دست بیابید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی درمان‌های بدون جراحی درد سیاتیک و یا برای رزرو نوبت در کلینیک امید با شماره تلفن‌های 02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

درمان خانگی درد سیاتیک


در برخی موارد درد سیاتیک با روش‌های خانگی درمان می‌شود. در این قسمت به چند درمان خانگی درد سیاتیک اشاره شده است:

کمپرس گرم یا سرد

استفاده از کمپرس گرم یا سرد اولین روش توصیه شده برای درمان درد و التهاب سیاتیک است. عضلات کشیده و منقبض شده ممکن است عصب سیاتیک را فشرده کنند. در نتیجه این فشردگی می‌تواند باعث بروز درد سیاتیک شود. گرما ممکن است به شما کمک کند تا دردتان به طور قابل‌توجهی تسکین پیدا کند زیرا باعث شل شدن عضلات کشیده و منقبض شده می‌شود. درمان با سرما همچنین در کاهش تورم و التهاب در اطراف عصب و بی‌حس شدن ناحیه درد مؤثر است. شما می‌توانید سرما و گرما درمانی را به روشی متوالی انجام دهید. برای این کار، اول با کمپرس گرم شروع کنید و سپس کمپرس سرد را بر روی ناحیه دردناک قرار دهید.

اگر می‌خواهید از گرما درمانی استفاده کنید، بهتر است از حرارت مرطوب مانند حوله مرطوب داغ شده (در حال بخار) استفاده کنید. باید یک کیسه سرد یا گرم بر روی مناطق دردناک خود قرار دهید و آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی محل نگه دارید. این روش را هر چند ساعت تکرار کنید تا زمانی که متوجه شوید درد به طور قابل‌توجهی کاهش یافته است. البته اگر دچار مشکلات گردش خون هستید، باید از استفاده از کمپرس سرد خودداری کنید.

ماساژ 

ماساژیکی از بهترین درمان‌های خانگی برای درد سیاتیک در خانه، ماساژ هر روز پا است. ماساژ می‌تواند درد سیاتیک را کاهش دهد و به بدنتان کمک کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، این کار باعث از بین رفتن تنش، افزایش دامنه حرکت و تشویق گردش خون به ناحیه تحت درمان می‌شود. برای شروع این ماساژ درمانی، مقداری اسانس یا روغن گیاهی بردارید و پای خود را با آن ماساژ دهید. راه دیگر این است که مقداری روغن کنجد و مقداری پودر جوز هندی را با هم مخلوط کرده، گرم کنید و بعد از خنک شدن آن به صورت طبیعی بر روی نواحی دردناک بزنید و ماساژ دهید. در طی چند هفته می‌توانید هر روز این درمان را انجام دهید.

خواب مناسب 

نحوه خوابیدن نیز عاملی است که می‌تواند درد شما را شدیدتر کند. توجه داشته باشید که نباید روی تشک خیلی نرم یا خیلی سفت بخوابید، اما وقتی بدن در هنگام خواب راحت است، تشکتان را عوض نکنید. برای کاهش درد پا، هنگام خواب می‌توانید یک بالش بین یا در زیر پاها قرار دهید. این کار درد شما را در مدت زمان کوتاهی کاهش می‌دهد یا حداقل به خواب بهتر کمک می‌کند و وضعیت سلامتی‌تان را بهبود می‌بخشد. بسیاری از افراد در خوابیدن در هنگام شب مشکل دارند زیرا حتی نمی‌توانند دراز بکشند و نمی‌توانند در هر موقعیتی که بخواهند بخوابند. در چنین مواردی، باید تشک، تخت و اتاق خواب خود را بررسی کنید زیرا این آیتم‌ها می‌توانند باعث مشکلاتی در خواب شوند.

 آب خوردن

نوشیدن آب

 

اگر از درد سیاتیک رنج می‌برید، باید به اندازه کافی آب بنوشید تا بدن خود را روان و آب‌رسانی کنید. اگر می‌خواهید التهاب را کاهش دهید و مواد مغذی به اعصاب خود برسانید (آن‌ها را تقویت کنید)، آب گزینه بسیار خوبی است. اگرچه چای تهیه شده از گیاهانی مانند گل زیرفون (چای لیندر)، شیر مخلوط با جو دوسر، بادرنجبویه، ریشه شیرین بیان و غیره نیز حاوی مواد مغذی و تقویتی برای بدن هستند و به شما کمک می‌کند تا از درد سیاتیک به طور چشمگیری تسکین پیدا کنید. نوشیدن 8 لیوان آب در روز هم توصیه می‌شود.

تخم شنبلیله 

تخم شنبلیله یک درمان خانگی مفید برای درد سیاتیک است. این ماده می‌تواند به شما در مقابله با التهاب کمک کند و می‌تواند دردهای نقرس، آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) را تسکین دهد. برای استفاده از این درمان، یک مشت تخم شنبلیله را بردارید و آن‌ها را آسیاب می‌کنید، مقداری شیر اضافه کنید و مخلوط را بجوشانید تا خمیر خوبی به دست آید. سپس ترکیب را برای چند ساعت روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و سپس با آب کاملاً بشویید. این درمان طبیعی را باید هر روز انجام دهید تا بهترین نتایج را از آن به دست آورید.

 ریشه سنبل‌الطیب 

ریشه سنبل‌الطیب دارای خاصیت شل کنندگی است و می‌تواند درد مزمن عصبی را به طور مؤثری کاهش دهد. این گیاه برای از بین بردن درد سیاتیک ناشی از اسپاسم عضلات نیز عالی است. از ریشه سنبل‌الطیب معمولاً برای کمک به خواب خوب استفاده می‌شود. می‌توانید برای چند هفته از برخی مکمل‌های درست ‌شده از ریشه سنبل‌الطیب استفاده کنید (قبل از مصرف حتماً از پزشک خود راجع به آن سؤال کنید). همچنین می‌توانید هر روز مقداری چای سنبل‌الطیب بنوشید؛ مقداری ریشه خشک‌شده سنبل‌الطیب را به مدت 15 دقیقه در آب جوش دم کنید.

فلفل قرمز هندی 

فلفل قرمز هندی، می‌تواند یک داروهای خانگی مؤثر برای درد سیاتیک باشد زیرا حاوی ماده ارزشمندی برای کاهش درد، بنام کپسایسین است – این یک ماده طبیعی برای تسکین درد پا می‌باشد. می‌توانید یک پماد یا کرم طبیعی حاوی کپسایسین را خریداری کنید. این پماد را هر روز چند دفعه بر روی منطقه آسیب دیده استعمال کنید. مطمئناً کرم کپسایسین در اولین بار استفاده می‌تواند احساس سوزش ایجاد کند، بنابراین آن را در مناطقی زخم باز دارید، استفاده نکنید.

پودر زردچوبه 

آیا معمولاً از زردچوبه برای تهیه غذاهایتان استفاده می‌کنید؟ ولی بهتر است بدانید که این ماده برای کاهش التهاب، کاهش درد عصبی بسیار مفید است. می‌توانید یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را به یک فنجان شیر با مقداری دارچین اضافه و مخلوط کنید. مخلوط را بجوشانید و در صورت تمایل می‌توانید به آن عسل اضافه کنید. می‌توانید این درمان را دو بار در روز استفاده کنید تا زمانی که وضعیت شما بهبود یابد. البته به جای این کار می‌توانید از مکمل‌های زردچوبه استفاده کنید اما حتماً با پزشکتان مشورت کنید. روش دیگر برای استفاده از زردچوبه، افزودن آن به وعده‌های غذایی روزانه است.

ورزش 

اگرچه بیماران مبتلا به سیاتیک به استراحت احتیاج دارند، اما حفظ فعالیت‌های عادی روزمره نیز برای آن‌ها مهم است. یکی از راه‌حل‌های مؤثر در مورد درمان درد سیاتیک این است که ورزش کنید و تمریناتی را برای تقویت عضلات کمر و عضلات شکم انجام دهید. توصیه می‌شود هر زمان که درد سیاتیک به سراغتان آمد، ورزش کنید. علاوه بر این، تقویت عضلات هسته به تسریع روند بهبود کمک می‌کند. در ادامه‌ی این بخش، به شما کشش‌هایی را آموزش می‌دهیم که به شما کمک می‌کند تا موارد درد و تحریک سیاتیک را کاهش دهید و همچنین انعطاف‌پذیری کمر را بهبود ببخشید.

انجام تمرینات زیر می‌تواند به تسکین درد سیاتیک کمک کند.

کشش عضله پیریفورمیس

کشش عضله پیریفورمیسدستورالعمل:

  1. به پشت دراز بکشید و یک پا را خم کنید.
  2. مچ پای مخالف را روی زانو و در حالتی به “شکل 4” قرار دهید.
  3. با استفاده از هر دو دست، مچ پا و پشت زانو را بگیرید.
  4. زانوی خود را به آرامی به سمت سینه بکشید تا زمانی که احساس کشش ملایمی در باسن پای بالا آمده داشته باشید.
  5. 10 ثانیه نگه دارید و این کار را 3 بار تکرار و تمرین را روزی دو بار انجام دهید.

کشش همسترینگ 

دستورالعمل:

  1. روی یک میز، تخت یا هر بلندی محکم و مسطح بنشینید و در حالی که پای دیگر را روی زمین می‌گذارید، یکی از پاهای خود را مستقیماً روی سطح تخت دراز کنید.
  2. یک بالش کوچک یا حوله رول شده‌ای را زیر زانوی کشیده شده قرار دهید.
  3. آرام آرام به جلو خم شوید در حالی که ستون فقرات را کاملاً صاف نگه داشته‌اید تا جایی که در پشت ران خود احساس کشیدگی جزئی کنید. نیازی عضلات ران خود را بیش از حد بکشید به طوری که احساس راحتی نداشته باشند.
  4. 10 ثانیه در این حالت بمانید و حرکت را 3 بار تکرار، به صورت روزی دو بار انجام دهید.

غلتاندن عضلات سرینی روی فوم رولی 

غلتاندن عضلات سرینیدستورالعمل:

  1. فوم رولی را روی زمین قرار داده و روی آن بنشینید، یک پا را روی زانوی مخالف قرار دهید و پاها به حالت “شکل 4″ قرار بگیرند.
  2. رول را در امتداد باسنتان به صورت جلو به عقب، از پایین کمرتان تا پایین باسنتان حرکت دهید.
  3. در حین انجام این تمرین، شکم خود را سفت کرده و کمر را در وضعیت مناسبی نگه دارید.
  4. این حرکت را 5 بار تکرار و روزی دو بار انجام دهید.

اکستنشن  یا باز کردن منفعل کمر 

دستورالعمل:

  1. روی شکم دراز بکشید، در حالی که کف دستان خود را روی زمین و کنار صورت قرار داده‌اید.
  2. به تدریج با قدرت بازوها، تنه خود را به بالا فشار دهید و این کار را با بالا بردن سر، سپس قسمت فوقانی کمر و در آخر قسمت پایین کمر انجام دهید، در حالی که عضلات سرینی را شل نگه داشته‌اید و لگن را از زمین بلند نکنید.
  3. این فشار را تا زمانی که احساس ناراحتی کوچکی در ناحیه کمرتان کنید ادامه دهید.
  4. پس از احساس کشش در انتهای کمر، می‌توانید آرام آرام قسمت بالاتنه را پایین بیاورید و به حالت اولیه برگردید.
  5. این تمرین را 10 بار تکرار کنید و 3 ست 10 تایی آن را در روز انجام دهید.
  6. اگر به نظر می‌رسد بعد از این تمرین کمر درد شما بدتر می‌شود، بهتر است آن را دوباره انجام ندهید.

اکستنشن یا باز کردن کمر 

دستورالعمل:

  1. رو به یک دیوار بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه از هم باز کنید و دست‌ها را روی دیوار هم ارتفاع با شانه قرار دهید.
  2. هنگامی که خود را به سمت بالا بلند می‌کنید، پشت خود را به حالت قوس‌دار درآورید، این کار را از گردن شروع کنید، سپس تا وسط کمر و در آخر پایین کمر انجام دهید.
  3. به همان ترتیب به آرامی به موقعیت اولیه برگردید و مجدداً حرکت را تکرار کنید.
  4. این حرکت را در 10 تکرار، سه بار در روز انجام دهید.
  5. اگر بعد از انجام این تمرین دردتان افزایش یافت، آن را دوباره انجام ندهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم


این خیلی مهم است که حواستان باشد که آیا درمان‌های خانگی برای شما مفید هستند یا خیر. اگر به نظر می‌رسد که این درمان‌ها درد سیاتیک تان را تسکین نمی‌دهند، شاید وقت آن است که به پزشک متخصص ستون فقرات مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که برخی از علائم سیاتیک قطعاً نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند و تأخیر در این درمان‌ها باعث آسیب دائمی به عصب می‌شود.

در صورت مواجه با هر یک از مشکلات زیر، بهتر است که توسط پزشک بررسی شوید:

  • درد شدیدی در ناحیه کمر و پاها دارید.
  • حتی بعد از 2 هفته درد شما کم نشده است.
  • کنترل مثانه‌تان را ندارید.
  • اگر علائم مربوط به آسیب عصبی را تجربه می‌کنید، مانند ضعف، گزگز یا دردی شوک مانند.

درمان درد سیاتیک نیاز به هیچ روش درمانی شدیدی ندارد. با ایستادن در وضعیتی مناسب، ورزش ملایم و سبک و مصرف داروهای مناسب می‌توانید این مشکل را به‌راحتی درمان کنید. اگرچه، مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای کمر درد خود انجام دهید این است که آن را جدی بگیرید و در صورت عدم تسکین، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonمشاوره و تماس