مگنت تراپی (مغناطیس درمانی) و کاربردهای آن

تاریخ: ۹ اسفند ۱۴۰۲

16

متخصصین ما در کلینیک امید پس از انجام معاینات دقیق با رویکرد پلکانی به درمان بیمار می‌پردازند. به این صورت که ابتدا از درمان‌های ساده‌تر مانند ورزش و فیزیوتراپی برای درمان استفاده می‌شود و در صورت تشخیص پزشک از درمان‌های تهاجمی تر مانند انواع جراحی‌های بسته و تزریق بهره گرفته می‌شود. مگنت درمانی نیز یکی از روش‌هایی است که در کلینیک ما در کنار سایر مدالیته‌ها در صورت نیاز و تشخیص پزشک برای کاهش درد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین رزرو وقت ملاقات لطفا با کلینیک تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت مراجعه به متخصصین ما در کلینیک فوق تخصصی درد و ستون فقرات در روزهای سه‌شنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ می‌توانید با شماره‌ ۰۹۱۲۸۴۴۴۹۹۰ تماس بگیرید.

مگنت تراپی (مغناطیس درمانی) گونه‌ای از طب جایگزین است که با استفاده از آهن‌رباهای استاتیک (یعنی ثابت) باعث تسکین درد و رفع برخی دیگر از دغدغه‌های سلامتی بیماران می‌شود و برای درمان بسیاری بیماری‌ها مانند بیماری ام اس و … نیز مفید است. این آهن‌رباهای درمانی عموماً در قالب دستبندها، حلقه‌ها یا کفی کفش‌ها ارائه می‌شوند، البته تشک‌ها و لباس‌های مغناطیسی با خواص درمانی نیز در بازار وجود دارند.

مگنت تراپی چیست؟


مگنت تراپی نوعی طب جایگزین است که در آن با استفاده از میدان‌های مغناطیسی عارضه‌های پزشکی درمان می‌شوند. در این روش، آهن‌رباهای دائمی نزدیک بدن قرار می‌گیرند تا به بهبود استخوان‌ها سرعت بخشیده، دردها را تسکین داده و باعث برخی اثرات درمانی دیگر شوند. بسیاری از پزشکان، مگنت تراپی را برای درمان اختلالات مفاصل و مشکلات کمر توصیه می‌کنند. دو نظریه برای توضیح مگنت درمانی وجود دارد.

با توجه به یکی از نظریه‌ها، آهن‌رباها با ایجاد یک جریان الکتریکی ضعیف، نقشی در تسکین دردها ایفا می‌کنند. زمانی که آهن‌ربا به ناحیه‌ای دردناک از بدن نزدیک می‌شوند، اعصاب آن ناحیه تحریک می‌شوند و به این ترتیب، مسکن‌های طبیعی بدن آزاد می‌شوند.

طبق نظریه دیگر، زمانی که آهن‌ربا به ناحیه‌ای دردناک نزدیک می‌شود، تمامی سلول‌های آن ناحیه واکنش نشان می‌دهند و این باعث افزایش جریان خون، تبادل یون و جریان یافتن اکسیژن به ناحیه دردناک می‌شود. میدان‌های مغناطیسی ذرات باردار موجود در جریان خون را جذب و دفع می‌کنند، که این باعث افزایش جریان خون و تولید گرما می‌شود. افزایش جریان خون و اکسیژن در بافت‌ها، سرعت بهبودی را به شدت افزایش می‌دهد.

طرز کار مگنت تراپی (در تئوری) چگونه است؟


در این روش امواج رادیویی و مغناطیسی نیرومندی به درون بدن فرستاده می‌شود. آهن‌رباهای قوی پروتون‌های اتم‌های هیدروژن موجود در بدن را به طرف خود می‌کشند که این باعث می‌شود پروتون‌ها هم‌جهت با میدان مغناطیسی به صف شوند (در حالت عادی پروتون‌ها نامنظم هستند). همچنان که اسکنر، امواج مغناطیسی را فعال و غیرفعال می‌کند این پروتون‌ها حرکت می‌کنند و اسکنر انرژی حاصل این حرکت را دریافت کرده و آن را برای تبدیل به تصاویر به رایانه می‌فرستد. این روش تماماً بی‌خطر و بی‌درد بوده و هیچ اشعه‌ای در آن وجود ندارد.

فرکانس‌های متعدد مورد استفاده توسط اسکنرهای ام‌آرآی فیلتر شدند تا اینکه تنها آن‌هایی باقی بمانند که تأثیرات مفید و ملموسی بر بافت‌های اطرافشان دارند. این دستاورد باعث ایجاد تکنیک ام‌آرتی شد، که در آن از امواج مغناطیسی پالس‌دار برای انتقال انرژی حرکت اتم‌های هیدروژن به بافت‌های آسیب دیده درون مفاصل استفاده می‌شود.

مگنت درمانی از لحاظ تئوری ساده است. موافقان این تکنیک، معتقدند که آهن‌ربای قرار داده شده روی ناحیه‌ای از بدن خون را به آنجا کشانده و اثر آرامش دهنده‌ای روی عضلات و بافت‌های آن ناحیه می‌گذارد و بدن را در بهترین شرایط برای درمان خود قرار می‌دهد.

افزایش جریان خون علاوه بر کمک به انتقال بیشتر مواد مغذی به نقاط مختلف بدن، فرایند حذف مواد سمی و آلودگی‌ها از بافت‌های بدن را نیز بهبود می‌دهد.

ایجاد میدان‌های مغناطیسی در اطراف بدن باعث افزایش گردش خون و بهبود کیفیت آن می‌شود. این افزایش جریان خون غنی از مواد مغذی، با انتقال اکسیژن به اندام‌ها، منجر به بهبود و تقویت متابولیسم بدن می‌شود و همچنین به ارائه اکسیژن بیشتر به عضلات و بافت‌ها برای فعالیت‌های جسمانی و روانی کمک می‌کند. این بهبود در گردش خون نه تنها به فواید فیزیولوژیکی بلکه به موارد دیگر نیز کمک می‌کند؛ از جمله دفع مواد زائد بدن و خروج مواد سمی ناخواسته، آزادی بیشتر اندورفین (مسکن طبیعی بدن)، بهبود فرایند ترمیم و کمک به بهبود سریع‌تر اندام‌های بدن، افزایش فعالیت ضدعفونی کنندگی و تقویت سیستم ایمنی بدن، تعدیل محصولات سیستم اندوکرین، کاهش تورم و خشکی زخم‌ها، تحریک بدن به تولید بیشتر کلاژن در مفاصل و اطراف آن‌ها که باعث بهبود سریع‌تر استخوان‌ها و مفاصل، تسکین دردهای مزمن و بهبود وضعیت کلی سلامت بدن می‌گردد.

سایر نتایج مگنت تراپی عبارتند از:

  • کاهش التهاب، اسید لاکتیک، رسوبات کلسیم و سایر مواد سمی موجود در بدن به کمک افزایش جریان خون
  • کمک به التیام بافت‌های عصبی و استخوان‌ها، به کمک توانایی آهن‌رباها در سرعت بخشیدن به حرکت یون‌های کلسیم
  • کمک به داشتن خوابی آرام؛ زیرا آهن‌رباها بر تولید هورمون ملاتونین، که تنظیم کننده چرخه خواب است، تأثیر می‌گذارند.
  • کمک به بدن برای تولید اندورفین بیشتر، که به عنوان مسکن طبیعی بدن شناخته می‌شود.

این روش چه کمکی به بیماران می‌کند؟


کمبود اکسیژن، اسیدیته بالا و جریان خون ضعیف جزء مشخصات بارز زخم‌ها و نواحی دردناک بدن است. متخصصان بر این عقیده‌اند که تحریک مغناطیسی به نرمال‌سازی جریان یون کلسیم کمک می‌کند؛ جریان یون کلسیم با کنترل جذب یون‌های کلسیم به بهبود استخوان‌های شکسته و حذف رسوبات کلسیم از مفاصل دردناک بیماران مبتلا به ورم مفاصل کمک می‌کند. به کمک میدان‌های مغناطیسی می‌توان وضعیت تعادل اسیدی/بازی مایعات بدن را نیز تغییر داد؛ میدان‌های مغناطیسی، همچنین در فعالیت‌های آنزیمی و فرایندها‌ی بیوشیمیایی نیز تغییر ایجاد می‌کنند، به طوریکه فرکانس‌های پایین درد، التهاب و کبودی را کاهش داده و فرکانس‌های بالا با شل کردن رگ‌های خونی باعث افزایش جریان خون و در نهایت تقویت قابلیت ترمیم‌شوندگی بدن می‌شوند. میدان‌های مغناطیسی منفی نیز به رفع اختلالات عملکرد‌ متابولیک که باعث عارضه‌های دردناکی مانند التهاب و تخریب سلول‌ها می‌شوند کمک می‌کنند. همچنین ثابت شده که قرار دادن مستقیم یک میدان مغناطیسی بر بالای سر آرامش‌بخش است.

توموگرافی تشدید مغناطیسی (ام‌آرتی) چه چیزهایی را درمان می‌کند؟


این روش درمانی نوآورانه به بهبود عارضه‌های مختلفی کمک می‌کند، زیرا می‌تواند انواع اصلی بافت‌های موجود در تمامی مفاصل را درمان کند؛این بافت‌ها عبارتند از:

  • غضروف- بالشتک لاستیک مانند بین استخوان‌ها و در هر یک از دیسک‌های ستون فقرات
  • تاندون‌ها- نوارهای محکمی که عضلات مفاصل را به استخوان‌ها متصل می‌کنند
  • رباط‌ها- رشته‌های کوچکی که یک استخوان را به دیگری متصل می‌کند
  • استخوان‌ها

ام‌آرتی، با تقویت و بازسازی هر یک از این نوع بافت‌ها به درمان انواع مختلفی از دردها کمک می‌کند. این تکنیک، از طریق سرعت بخشیدن به بهبود استخوان‌های شکسته گرفته تا کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی مبتلایان به ورم مفاصل، تأثیر عظیمی بر بهبودی بیماران دارد.

از این تکنیک می‌توان برای مشکلات مختلف مفاصل بدن، از جمله لغزش دیسک، تاندونیت آشیل، آرنج تنیس بازان و گلف بازان، شانه یخ‌زده و آسیب‌دیدگی مینیسک، استفاده کرد.

برای بسیاری از انواع آسیب‌دیدگی‌های مفاصل، ام‌آرتی جایگزین مؤثری برای روش‌های جراحی، تزریق یا مصرف بلند مدت دارو است.

مزایای مگنت تراپی


برخی مزایای ذکر شده برای مغناطیس درمانی عبارتند از:

  • تسکین درد
  • کاهش ورم
  • کمک به قلیایی‌سازی بافت‌ها
  • خواب راحت‌تر و عمیق‌تر
  • افزایش اکسیژناسیون بافت‌ها
  • تسکین استرس
  • بالا بردن سطح اکسیژن سلول‌ها
  • بهبود گردش خون
  • بهبود فعالیت ضدعفونی کنندگی

آیا آهن‌رباها خطرناکند؟


آهن‌رباهای تسکین دهنده معمولاً از فلز خالص مانند آهن یا مس، یا از آلیاژها که مخلوطی از فلزات یا فلزات و غیرفلزات هستند، تهیه می‌شوند. قدرت مغناطیسی آن‌ها در محدوده ۳۰۰ تا ۵۰۰۰ گاوس است که این مقدار بسیار کمتر از نیروی مغناطیسی آهن‌رباهای استفاده شده در دستگاه‌هایی مانند دستگاه‌های ام‌آرآی می‌باشد.

اگرچه دستگاه‌های مغناطیسی به طور کلی بی‌خطر هستند، اما ممکن است برای برخی افراد خطرناک باشند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که زنان باردار و نیز افرادی که از پیس‌میکر یا پمپ انسولین استفاده می‌کنند به دلیل احتمال اختلال در کار این وسایل، از استفاده از دستگاه‌های مغناطیسی خودداری کنند.

آخرین مقالات
تلفن نوبت دهی کلینیک