شاک ویو تراپی: کاربرد آن در فیزیوتراپی

تاریخ: ۹ اسفند ۱۴۰۲

5

متخصصین ما در کلینیک امید پس از انجام معاینات دقیق با رویکرد پلکانی به درمان بیمار می‌پردازند. به این صورت که ابتدا از درمان‌های ساده‌تر مانند ورزش و فیزیوتراپی برای درمان استفاده می‌شود و در صورت تشخیص پزشک از درمان‌های تهاجمی‌تر مانند انواع جراحی‌های بسته و تزریق بهره گرفته می‌شود. شاک ویو نیز یکی از روش‌هایی است که در کلینیک ما در کنار سایر مدالیته‌ها در صورت نیاز و تشخیص پزشک برای کاهش درد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین رزرو وقت ملاقات لطفا با کلینیک تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت مراجعه به متخصصین ما در کلینیک فوق تخصصی درد و ستون فقرات در روزهای سه‌شنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ می‌توانید با شماره‌ ۰۹۱۲۸۴۴۴۹۹۰ تماس بگیرید.

درمان با شاکویو یک روش درمانی بسیار موثر است که اغلب برای بیمارانی با آسیب‌های تاندونی مناسب می‌باشد و به طور وسیع و گسترده‌ای توسط پزشکان طب فیزیکی و متخصصان ارتوپد مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاک ویو درمانی یک روش درمان جایگزین موفق  برای بیمارانی است که به درمان های معمول فیزیوتراپی پاسخگو نیستند.

شاک ویو تراپی یک روش درمانی غیرجراحی است که در آن به بافت‌های آسیب‌دیده (مانند تاندون‌ها)، تکانه‌های انرژی ارسال می‌شود. این کار موجب افزایش جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده می‌شود و این مسئله نیز موجب تسریع روند بازسازی سلولی و در نتیجه بهبودی می‌شود. همچنین افزایش جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده موجب کاهش حضور عناصری می‌شود که عامل درد و التهاب در ناحیه آسیب‌دیده هستند.

 

 

شاکویوتراپی چگونه عمل می کند؟


برای انجام شاک ویو تراپی، پزشک برای شروع یک ماده‌ی ژله‌مانند را روی محل مورد نظر می زند و سپس سر پروب دستگاه را روی ناحیه آسیب‌دیده قرار می‌دهد و سپس با شروع کار دستگاه، امواج شاک ویو از پوست عبور کرده و به ناحیه آسیب‌دیده می‌رسند.

تکانه‌های انرژی، مانند یک موج شعاعی که ایجاد شوک می‌کند، از پوست عبور کرده و به ناحیه آسیب‌دیده هدایت می‌شوند. این موج‌های شعاعی باعث آغاز یک واکنش در بافت آسیب‌دیده می‌شوند که خود شبیه به یک واکنش التهابی است. بدن بیمار در پاسخ به این واکنش، جریان خون را در این ناحیه افزایش می‌دهد و تعداد موریرگ‌های خونی و به تبع آن متابولیسم در ناحیه آسیب‌دیده افزایش می‌یابد.

افراد در حال درمان با این روش، امواج شاکویو را مشابه به پالس‌های کمی آزاردهنده احساس می‌کنند، اما این روش به هیچ وجه دردآور نیست. در ابتدای جلسه درمانی، پزشک معالج از امواج با شدت انرژی پایین استفاده می‌کند و به تدریج شدت امواج را افزایش می‌دهد تا فرد به راحتی ادامه دهد. این روش اصلیاً برای درمان سنگ‌کلیه ابداع شده بود، اما بعدها گسترش یافت و برای درمان آسیب‌های تاندونی استفاده شد. این روش معمولا به صورت سرپایی اجرا می‌شود و به هیچ وجه نیازی به مصرف مواد بیهوشی یا آرام‌بخش ندارد.

در این کلینیک، درمان با شاکویوتراپی انجام می‌شود. بعد از ارزیابی سوابق پزشکی شما، ناحیه آسیب‌دیده معاینه فیزیکی می‌شود. نقاط تریگرپوینت و نواحی که دردناک هستند شناسایی شده و علامت‌گذاری می شوند. ژل مخصوص انتقال امواج اولتراسونیک روی ناحیه مورد نظر زده می‌شود. سپس پزشک معالج سر دستگاه را روی ناحیه مورد نظر قرار می‌دهد و امواج شاک ویو به بافت آسیب‌دیده منتقل می‌شوند. شما در حین درمان با پزشک خود صحبت می‌کنید و با توجه به بازخوردی که می‌دهید، پزشک معالج شما محل قرارگیری دستگاه و تنظیمات فرکانس امواج شاکویو را تغییر می‌دهد و اصلاح می‌کند. شدت امواج شاکویو در ابتدا بر روی سطح پایین تنظیم می شود و سپس ظرف چند دقیقه به آرامی افزایش داده می شود.

بیماری‌ها و مشکلاتی که با شاکویوتراپی درمان می‌شوند


  • خارپاشنه و درد کف پا
  • التهاب و کشیدگی تاندون شانه
  • آرنج تنیس‌بازان و آرنج گلف‌بازان (درد آرنج ناشی از التهاب تاندون)
  • التهاب تاندون آشیل
  • بورسیت تروکانتریک (درد جانبی ران)
  • التهاب تاندون کشکک زانو (زانوی جهندگان)
  • درد ساق پا

نتایج درمان با شاکویوتراپی


بسیاری از بیماران تقریبا بلافاصله بعد از جلسه درمانی شاک ویو تراپی احساس می‌کنند که علائم آن ها بهبود پیدا کرده است، اما برای برخی از بیماران رسیدن به نتایج درمان و مشاهده بهبودی، چند هفته طول می‌کشد. ممکن است ناحیه مورد نظر به طور موقتی قرمز و متورم شود. برخی از بیماران نیز بلافاصله بعد از درمان احساس می‌کنند که درد آن‌ها کمی بیشتر شده است. به طور کلی نتایج نهایی درمان چند هفته بعد از اتمام جلسات درمانی مشخص خواهند شد. بنابراین توصیه می شود که پزشک یا جراحی که شما را برای انجام شوک ویو درمانی ارجاع داده است، طی ۶ تا ۸  هفته بعد از شاکویوتراپی، وضعیت شما را تحت نظر داشته باشد تا بتواند روند بهبودی شما را ارزیابی کند.

شاکویوتراپی ESWT چیست؟


شاکویو تراپی ESWT یک روش سریع، غیرتهاجمی و غیرجراحی برای کاهش درد های اسکلتی-عضلانی است. این روش در اصل از یکی از روش‌های سنگ‌شکنی نشات گرفته است، که برای درمان سنگ کلیه بدون نیاز به جراحی به کار می رود. این دستگاه مجهز به یک ژنراتور پنوماتیکی است که امواج انرژی را با تکانه بالا تولید می‌کند و این امواج از پوست عبور کرده و به بافت آسیب‌دیده نفوذ می‌کنند. بافت‌های ملتهب و استخوان‌هایی که دارای زائده یا خار استخوانی هستند، با دریافت این امواج پرانرژی، با سرعت بیشتری بهبودی پیدا می‌کنند. از مزایای شاکویو این است که، فرستادن امواج  آن به بافت‌های آسیب‌دیده‌ی بدن،  موجب آسیب دیدن بافت های سالم در اطراف ناحیه آسیب‌دیده نمی‌شود. توجه داشته باشید که در این روش هیچ جریان برقی به بدن بیمار فرستاده نمی‌شود، بلکه پالس‌های پرانرژی امواج اولتراسونیک به بدن فرستاده می‌شوند که موجب آغاز روند طبیعی بازسازی در ناحیه آسیب‌دیده می‌شود.

4

انواع روش‌های شاکویوتراپی ESWT چیست؟

  • دستگاه شاکویو الکتروهیدرولیک (مانند دستگاه HMT OssaTron)
  • دستگاه شاکویو الکترومغناطیس (مانند دستگاه های Sonocur و Dornier Epos)
  • دستگاه شاکویو با فشار شعاعی امواج (مانند سیستم Dolorclast)
  • دستگاه شاکویو پیزوالکتریک (مانند دستگاهPiezoson از شرکت Wolf که در این کلینیک استفاده می شود)

چه بیماری‌ها و مشکلاتی را می توان با شاکویوتراپی ESWT درمان کرد؟

از شاک‌ویوتراپی ESWT به‌منظور درمان گستره وسیعی از دردهای اسکلتی-عضلانی، به خصوص مشکلات مرتبط با بافت‌های همبند متصل به استخوان‌ها استفاده می‌شود. این روش به‌طور معمول برای درمان مشکلات مربوط به نقاط اتصال تاندون‌ها و رباط‌ها به مفاصل اصلی بدن مانند شانه (مانند آسیب تاندون روتاتور کاف)، آرنج (اپیکوندیلایت یا تنیس البو)، لگن، و زانو به‌کار گرفته می‌شود. از جمله موارد متداول درمان با شاک‌ویوتراپی، درمان مشکلات پا می‌باشد و البته تخصص ما در این زمینه نیز وجود دارد. برخی از مشکلات پا که با استفاده از شاک‌ویوتراپی ESWT درمان می‌شوند شامل:

  • التهاب تاندون کف پا (پلانتار فاسیت)
  • التهاب تاندون آشیل
  • التهاب تاندون همراه با زائده استخوانی در محل اتصال تاندون به استخوان (مانند خار پاشنه)
  • درد های مربوط به بافت های همبند و فرسایش آن ها
  • دردها و آسیب‌های عضلانی
  • بیماری مورتون نروما

شاکویوتراپی ESWT همچنین به بهبودی مشکلات استخوانی نیز کمک می کند، این روش درمانی برای رفع مشکلات زیر کاربرد دارد:

  • شکستگی های فشاری
  • نکروز آواسکولار (مرگ قسمتی از بافت استخوان)
  • دیرجوش‌خوردن یا جوش‌نخوردن استخوان

هر جلسه درمانی چقدر طول می‌کشد؟

هر جلسه درمانی حدودا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و معمولا شما به ۳ جلسه درمانی نیاز دارید (یا احتمالا ۵ جلسه برای مشکلات مقاوم به درمان)

این روش برای چه کسانی مفید است؟

شوک ویو تراپی ESWT معمولا برای بیمارانی که به دردهای مزمن پاشنه دچار هستند  و درد آن ها با روش‌های درمانی معمول مانند دارو ، ارتوز، تزریق و فیزیوتراپی بهبودی پیدا نکرده است، بسیار موثر است. در صورتی که شما از درد کف پا یا خار‌پاشنه  یا التهاب تاندون آشیل رنج می‌برید، کاندید مناسبی برای این روش درمان هستید.

چه زمانی می‌توان شاهد نتایج درمان بود؟

اغلب بیماران بعد از  اولین جلسه‌ی درمانی شاهد بهبودی خود هستند. البته بهبودی کامل بعد از سه ماه بعد از آخرین جلسه درمانی به دست می‌آید. درصد موفقیت این روش درمانی تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد است.

آخرین مقالات
تلفن نوبت دهی کلینیک