درمان صافی کف پا در کودکان و بزرگسالان با فیزیوتراپی و ورزش

صافی کف پا معمولاً مسئله نگران‌کننده‌ای نیست. بسیاری از افراد مبتلابه صافی کف پا دچار هیچ‌گونه مشکل مرتبط با آن نیستند، بنابراین نیازی به درمان نیست.

بااین‌حال، کف پای صاف گاهی اوقات می‌تواند با علائم زیر همراه باشد:

  • درد پاها، مچ پا، پایین پاها، زانوها، لگن یا کمر
  • چرخش بیش‌ازحد پاها به سمت داخل که می‌تواند باعث فرسودگی سریع کفش و نیز وارد شدن صدمه به پاها گردد.
  • یک مشکل اساسی مربوط به استخوان‌ها، عضلات و یا بافت همبند در داخل و اطراف پاها.

اگر دارای هرکدام از این مشکلات هستید، احتمالاً انجام درمان برای شما توصیه می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟


اگر دچار صافی کف پا هستید و:

  • پاهای شما دردناک است، حتی هنگامی‌که کفش‌ محافظ و طبی پوشیده‌اید.
  • کفش‌های شما بسیار سریع فرسوده می‌شوند.
  • به نظر می‌رسد که کف پاهای شما در حال صاف‌تر شدن است.‌
  • پاهای شما ضعیف، بی‌حس و یا سفت هستند.

پزشک با معاینه پاهای شما می‌تواند برای درمان مفید و مؤثر به شما کمک کند. در صورت لزوم ممکن است شما را به یک متخصص مشکلات پا و یا جراح ارتوپد معرفی کند، تا با شما در مورد روش‌های درمان، بحث و تبادل نظر کند.

علت‌ها و دلایل کف پای صاف


برای بسیاری از افراد، کف پای صاف جنبه وراثتی دارد. اما در برخی موارد، کف پای صاف می‌تواند ناشی از این باشد که:

  • استخوان‌های پا به‌درستی در رحم مادر تشکیل نشده است.
  • بافت همبند در سراسر بدن سست است، مانند سندرم اهلرز- دانلوس یا سندرم تحرک مفاصل.
  • وجود یک بیماری مؤثر بر عضلات و اعصاب، ازجمله فلج مغزی، اسپینا بیفیدا (مهره شکاف دار) یا دیستروفی عضلانی.
  • اگر بافت همبند در پاها دچار کشیدگی و التهاب شود، که احتمالاً ناشی از راه رفتن بیش‌ازحد، کفش نامناسب، صدمه و آسیب، افزایش سن، چاقی و یا آرتریت روماتوئید می‌باشد.

تشخیص کف پای صاف


برای تشخیص کف پای صاف، پزشک ضمن معاینه پاهای شما، حالت پاها در هنگام ایستادن و نشستن شما را مشاهده خواهد کرد. پزشک همچنین طرز راه رفتن شما را مشاهده کرده و محدوده حرکتی پاهای شما را ارزیابی می‌کند. ازآنجاکه کف پای صاف گاهی اوقات به مشکلات پا مربوط است، پزشک ممکن است زانو و مفصل ران شما را نیز معاینه و بررسی کند.

تصاویر اشعه X اغلب برای تعیین شدت دفورمیتی پاها تهیه می‌شود. گاهی اوقات انجام سایر تست‌ها و آزمایشات تصویربرداری نیز تجویز می‌شود.

Untitled-22

درمان کف پای صاف


از درمان صافی کف پا می توان گفت: کف پای صاف فقط هنگامی نیاز به درمان دارد که شما از مشکلات وابسته به آن مانند درد، چرخش بیش‌ازحد پاها یا یک بیماری زمینه‌ای رنج می‌برید. غالباً در ابتدا درمان‌های غیر جراحی توصیه می‌شود، اگرچه ممکن است در برخی از موارد، عمل جراحی موردنیاز باشد.

درمان‌های غیر جراحی

این اقدامات درمانی، شکل پای شمارا تغییر نخواهد داد، اما می‌تواند مقداری از مشکلات مرتبط با صافی کف پا را برطرف کند.

اگر اقدامات زیر مفید واقع نشود، ممکن است پزشک شما را به یک جراح ارتوپد معرفی کند تا امکان انجام عمل جراحی برای شما بررسی گردد.

  • پوشیدن کفش طبی و محافظ که کاملاً اندازه پای شما باشد.
  • استفاده از کفی مخصوص (ارتز) در داخل کفش خود برای حفاظت و نگه‌داشتن پای شما و جلوگیری از چرخش آن‌ها به سمت داخل.
  • مصرف داروهای مسکن در صورت وجود درد و ناراحتی.
  • کاهش وزن، درصورتی‌که اضافه‌وزن دارید.
  • کشش عضلات و بافت همبند در پایین پاهای شما برای کمک به جلوگیری از چرخش پاها به سمت داخل.

پزشک ممکن است شما را به یک متخصص فیزیوتراپی معرفی کند، تا تمریناتی را به شما توصیه کند.

تمریناتی برای اصلاح کف پای صاف

تمرین پای کوتاه

تمرین پای کوتاه یکی از اولین تمریناتی است که باید انجام دهید. هدف از این تمرین "کوتاه کردن" فاصله بین پاشنه و پایه انگشت شست پا از طریق کشیدن پنجه پا روی زمین است. این تمرین بسیار خوبی برای افزایش استحکام قوس کف پا و یادگیری نگه داشتن قوس در کف پا است.

4

 تمرین کشش ساق پا

شما می‌توانید از چندین راهکار مختلف برای افزایش انعطاف‌پذیری مچ پای خود استفاده کنید. دو تمرین اولیه کشش ساق پا در زیر نشان داده شده است.

کشش ایستاده ساق پا

5

تمرین کشش رو به پایین سگ

6

تمرین بلند کردن ساق پا

بلند کردن ساق پا یکی از تمرینات اساسی برای افزایش قدرت مچ پا می‌باشد. با دقت در تصویر زیر متوجه خواهید شد که پاشنه‌ها در موقعیت بالا بردن ساق پا به سمت داخل تمایل دارند. این یک بخش بسیار مهم از این تمرین است و شاخص قدرت عضله تیبیالیس (درشت نی) خلفی است که یکی از تثبیت‌کننده‌های اولیه قوس کف پا می‌باشد.

7

تمرین یوگای انگشتان پا

عضلاتی که انگشتان پا را کنترل می‌کنند، تفاوت چندانی با عضلات کنترل‌کننده انگشتان دست ندارند. این عضلات معمولاً چندان استفاده نمی‌شوند و در نتیجه فاقد قدرت و کنترل حرکتی می‌باشند. در واقع این تمرین شامل فشار دادن انگشت شست پا به سمت پایین و همزمان بلند کردن چهار انگشت دیگر و نیز بلند کردن انگشت شست پا به سمت بالا، همزمان با فشار دادن چهار انگشت دیگر به سمت پایین، به‌صورت متناوب می‌باشد. البته انجام این تمرین به‌سادگی گفتن آن نیست!

8