خالی کردن زانو: درمان و علت‌ها

تاریخ: ۹ اسفند ۱۴۰۲

خالی کردن زانو

اصطلاح “خالی کردن زانو” یا “بی‌ثباتی زانو” به وضعیتی اشاره دارد که زانو ناگهانی نمی‌تواند وزن یا فشار را به‌طور معمولی تحمل کند و ناگهان فرد خم می‌شود. این وضعیت می‌تواند باعث لغزش یا افتادن شخص شود و به‌طور کلی به مشکلات در استحکام یا ساختار زانو اشاره دارد.

خالی کردن زانو به دلایل مختلفی ایجاد می شود؛ از جمله آسیب رباط زانو ، آرتروز و جابه‌جایی کشکک زانو. پزشک متخصص پس از تشخیص علت خالی کردن زانو و خشکی زانو می‌تواند یک برنامه درمانی مناسب برای شخص تجویز کند.

بسیاری از افراد ممکن است در حین راه رفتن،خالی کردن زانو را احساس کنند. ناگفته نماند که تکرر این فرایند باید با پزشک در میان گذاشته شود. پزشکان ما در کلینیک امید برای درمان عارضه خالی کردن زانوها، ابتدا با استفاده از معاینات دقیق به ارزیابی ساختمان‌های اطراف مفصل زانو مانند ماهیچه‌ها می‌پردازند و در صورت نیاز تصویر برداری‌های لازم از مفصل زانو درخواست می‌شود. سپس با ارائه برنامه درمانی اثر بخش و پیشرفته با رویکرد پلکانی یعنی شروع درمان با روش‌های درمانی ساده مانند دارو، ورزش و فیزیوتراپی و سپس متدهای پیشرفته مانند بیوفیدبک و انواع تزریق‌ها به شما در غلبه به این بیماری کمک می‌کنند. تزریقات در کلینیک امید تحت هدایت دستگاه سونوگرافی انجام می‌پذیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین رزرو وقت ملاقات لطفا با کلینیک تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت مراجعه به متخصصین ما در کلینیک فوق تخصصی درد و ستون فقرات در روزهای سه‌شنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ می‌توانید با شماره‌ ۰۹۱۲۸۴۴۴۹۹۰ تماس بگیرید.

علت‌ها و دلایل خالی کردن زانو


خالی کردن زانو

آسیب رباط صلیبی خلفی

خم شدن یا باز شدن زانو بیش از دامنه‌ی حرکت آن یا آسیب به طرفین زانو در هنگام پیچ خوردن ساق پا باعث بوجود آمدن پدیده‌ای به نام خالی کردن زانو می‌شود. رباط‌ها استخوان ران را به استخوان ساق پا متصل می‌کنند. رباط‌های صلیبی با شکلی مانند (X) این دو استخوان را از پشت و جلوی زانو به یکدیگر اتصال می‌دهند. حرکات مکرر باعث ایجاد فشار و آسیب به رباط پشت زانو می‌شود. پارگی‌های کوچک رباط‌ها به بافت‌های دربر گیرنده‌ی استخوان ران و ساق پا منتقل شده و باعث ضعیف شدن تاندون‌ها و سفت شدن ماهیچه‌های چهارسر ران می‌شود. هنگامی که این مفاصل ثبات خود را از دست می‌دهند در هنگام حرکت زانو، تحت شرایط فشار، خالی می‌کند. از علائم دیگر آسیب رباط صلیبی خلفی می‌توان به زانو درد ملایم تا متوسط و درد هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ها اشاره کرد.

پارگی مینیسک زانو (غضروف)

مینیسک، یک نوع غضروف انعطاف‌پذیر و مقاوم است که به عنوان یک وسیله فاصله‌گذار بین استخوان‌های ران و ساق در زانو عمل می‌کند. در صورت وجود پیچش ناگهانی در زانو، نظیر حرکت زانو زدن، تمرین یا حتی راه رفتن، مینیسک ممکن است پاره شده و به دلیل این آسیب، تمام حرکات زانو با استفاده از ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها انجام شود. این وضعیت فشار بیشتری را بر روی بافت‌های میانی و جانبی بالشتک غضروف ایجاد می‌کند، که به پیدایش صدا در زانو و خالی کردن آن منجر می‌شود. پارگی‌های کوچک و بزرگ در قسمت‌های میانی و جانبی بالشتک غضروف، همراه با ورم زانو و ضعف ماهیچه‌های چهارسر ران، باعث افزایش درد و خالی کردن زانو می‌گردد.

آسیب رباط صلیبی قدامی

ورزش‌هایی که از حرکات انفجاری یا ناگهانی استفاده می‌کنند، می‌توانند به رباط صلیبی قدامی آسیب برسانند. این آسیب‌ها ممکن است با ایجاد صدا قبل از خالی کردن زانو شروع شده و سپس با درد شدید، تورم، و عدم توانایی در ایستادن بر روی زانو همراه باشند. افرادی که در فعالیت‌هایی مانند مونتاژ در کارخانه، اسکی، رقص، یا حتی به عنوان ماساژور فعالیت می‌کنند، ممکن است به دلیل پیچش و کشیدگی مکرر، پارگی‌های کوچک در رباط صلیبی قدامی تجربه کنند.

تشخیص


خالی شدن زانو

راه‌های تشخیص خالی کردن زانو علاوه بر پیشینه‌ی پزشکی و آزمایش‌های فیزیکی شامل این موارد نیز می‌باشند:

  • پرتو ایکس (X)، در این روش تشخیص از پرتو‌های انرژی الکترومغناطیسی برای تهیه‌ی تصویر از بافت‌های داخلی، استخوان‌ها و اندام‌ها بر روی فیلم استفاده می‌شود.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، فرآیندی که در آن از کامپیوتر، فرکانس‌های رادیویی و آهن‌ربا‌های بزرگ برای ایجاد تصاویری دقیق از اندام‌ها و استخوان‌ها استفاده می‌شود. از این روش اغلب برای تعیین بیماری و آسیب استخوان‌ها استفاده می‌شود.
  • آرتروسکوپی، روش درمان زانو درد و تشخیصی نیمه جراحی است که بیشتر برای مفاصل کاربرد دارد. در این روش شکاف کوچکی را در قسمت مفصل ایجاد کرده و سپس لوله‌ای چشمی به همراه نور را (آتروسکوپ) وارد مفصل می‌کنند. تصویر داخل مفصل بر روی صفحه‌ای نمایش داده می‌شود. از این تصویر برای بررسی فرسایش و یا ورم مفصل، تشخیص بیماری استخوان، تومورها، علت استخوان درد و تورم استفاده می‌‍‌‌‌‌‌شود.

در صورت تشخیص هر یک از موارد فوق بهتر است هر چه سریع تر برای درمان خالی کردن زانو اقدام شود.

درمان


درمان خالی کردن زانو

تیم ما با دقت به معاینه شما می‌پردازد تا مناسب‌ترین روش درمان را تعیین کند. از روش‌های تشخیصی پیشرفته‌ای برای دقیق‌ترین ارزیابی آسیب استفاده می‌شود. این اطلاعات به ما کمک می‌کند تا بر اساس شرایط شما، بهترین تصمیم در خصوص انتخاب روش درمانی برای دستیابی به نتایج مطلوب بگیریم.

  • درمان سنتی: بیشتر اوقات مناسب‌ترین روش برای درمان خالی کردن زانو استراحت، تجویز دارو و فیزیوتراپی است.
  • درمان با تزریق: در برخی از شرایط تزریق دارو دقیقا به نقطه‌ی آسیب دیده برای درمان خالی شدن زانو موثر است. پزشکان ما برای تعیین محل دقیق آسیب از امواج فراصوت استفاده می‌کنند.
  • زانو‌بند: استفاده از زانو بندها برای جلوگیری از خالی شدن زانو در حین فعالیت‌های روزانه و ورزش می‌تواند مفید باشد.

تمرین‌هایی برای جلوگیری از خالی کردن زانو

تمرین‌های تقویت‌کننده‌ی زانو

  • بر روی پشت خود بخوابید، پاها را دراز کرده و سعی کنید پشت زانوی خود را به زمین برسانید این حالت را برای چند ثانیه حفظ کنید. می‌توانید از حوله در زیر زانوهای خود استفاده کنید.
  • بر روی پشت دراز بکشید، ماهیچه‌های کفل خود را منقبض کنید و چند ثانیه آن‌ها را در این حالت نگه دارید.
  • بر روی پشت بخوابید، پاها را دراز کرده و انگشتان پا را به سمت خود بکشید تا ماهیچه‌های پشت ساق پا کشیده بشوند.
  • بر روی زمین دراز بکشید و بدون اینکه زانو‌ها را خم کنید پاها را بلند کرده و برای مدتی آن‌ها را نگه دارید و سپس رها کنید.
  • بر روی پشت دراز کشیده، متکایی را در زیر زانوها قرار دهید. در حالی که پشت زانو بر روی متکا قرار دارد ساق پا را بالا بیاورید تا زانوها صاف شوند این حالت را برای مدتی حفظ کنید.
  • بر روی شکم بخوابید، زانوها را خم کنید تا پاشنه‌ی پا به کفل نزدیک شود این حالت را تا مدتی حفظ کنید سپس دوباره تکرار کنید.
  • بر روی صندلی بنشینید و پاشنه‌ی پا را بر روی زمین قرار دهید. اکنون ساق پا را تا جایی که زانوها صاف شوند بالا بیاورید، آن‌ها را در این حالت نگاه داشته و دوباره پایین بیاورید. به تدریج با تقویت پاها می‌توانید این کار را با بستن وزنه بر روی مچ پا انجام دهید.
  • بایستید و پاها را به اندازه‌ی عرض شانه‌ها باز کنید. درحالی که صندلی را با دست نگه داشته‌اید آهسته پایین بروید و زانوهای خود را خم کنید. مراقب باشید که زانوهای خود را بیش از نود درجه خم نکنید. سپس به حالت اول بازگردید.
آخرین مقالات
تلفن نوبت دهی کلینیک